SGN Sport och Team Sportia - "Webshopen blir ett digitalt skyltfönster"
Art. no. 216385429 24 Apr 2025
SGN Sport
SGN Sport är inköpsorganisation och specialister på drift av sport- och fritidsbutiker. De erbjuder alla typer av tjänster som en sportbutik kan tänkas behöva och de jobbar för att frigöra värdefull tid för butiksägare och ser till att dem mår bra. SGN Sport har idag närmare 250 anslutna butiker runt om i landet. En av grupperna som är anslutna till SGN Sport är Team Sportia och idag finns det 55 butiker i Sverige. Läs mer information om hur SGN Sport arbetar här.
Team Sportia
Team Sportia skapades redan 1989 då ett stort gäng träffades för att slå ihop dåvarande Fri Team och Sportia. Då var framtidsmålet att satsa på lagsporten och teamet. Slagorden ”Sportbutikerna som höjer ribban” ekade över Sportsverige och idag är Team Sportia en av Sveriges ledande sportkedjor som fokuserar på utomhusträning som löpning, aktiv fritid, och cykling.
Kedjan är uppbyggd på franchisebutiker vilket innebär att medlemmarna har möjlighet att dra nytta av ett redan existerande varumärke och ett fungerande affärskoncept. Franchising bygger på ett samarbete mellan två självständiga parter där medlemmarna får tillgång till ett färdigt varumärke, marknadsföring, centrala kampanjer och stordriftsfördelar inom inköp.
Maria Engman, Marketing Manager SGN Sport / Team Sportia, berättar mer om deras verksamhet:
"Webshopen blir ett digitalt skyltfönster som är öppet dygnet runt"
Vad säljer ni i era butiker?
Team Sportia är en av Sveriges ledande sportkedjor som fokuserar på utomhusträning såsom cykel, löpning och träning. Vi erbjuder våra kunder allt som behövs för att ha en aktiv fritid.
Varför startade ni upp webshop i tillägg till era fysiska butiker?
Vi och de anslutna butikerna har fortsatt stort fokus på den fysiska butiken men det innebär inte att man strunta i att synas digitalt. Webshopen blir ett digitalt skyltfönster som är öppet dygnet runt. Och vi vet ju att många av oss gör sin research online, innan man handlar i fysisk butik.
SGN Sport har flera centrala hemsidor, en av dem är teamsportia.se som fungerar som en central marknadsplats. Vi driver trafik till denna sida, men väl där väljer kunden själv vilken lokal butik hen vill handla från. Klickar man på en produkt på teamsportia.se, får man upp en lista över vilka lokala butiker som säljer produkten online.
Varför valde ni Abicart som e-handelsplattform?
Vi ville ha en enkel och användarvänlig plattform, med möjlighet till externa kopplingar och en bra, svensk supportfunktion. Ägarna till butikerna är ofta både säljare, ekonomer, marknadsförare, inköpare och digital experter. Abicart passar de flesta av våra butiker, då det är enkelt att hantera sina webshop.
Alla butiker i vår grupp är fristående men vi på SGN Sport har satt upp färdiga mallar med layout, bilder och text för att förenkla för butikerna att komma igång. Tillsammans med SGN Sports och Abicarts onboardingteam fungerar det riktigt bra, och man kan vara igång på ett par veckor.
Har du några tips till andra som vill starta webshop?
Att starta upp webshopen är enkelt, det svåra är att få till rutinerna. Leveranserna får inte vänta, kundärenden får inte bli liggande. Det gäller att se till webshopen är påfylld och att marknadsföringen är i gång. Jag rekommenderar att hitta en person i butiken som får bli ansvarig, och har webshopen i fokus. Om ägare eller butikschef skall säkerställa även denna uppgift är det lätt att tappa farten.
Vilket abonnemang hos oss använder du och varför?
Nu har vi Plus abonnemanget men när vi är klara med implementeringen av vårt affärssystem går vi över till PRO.