Framtidens webbutiker: Så möter vi tillgänglighetsdirektivet 2025 med TPL Edit
Art. no. 216463007 24 Apr 2025
Idag är webben en naturlig del av samhället. När vi surfar på nätet i allt från soffan till bussen, är det ju klart att alla ska kunna vara med. Det här med tillgänglighet är inte bara viktigt för några få; det är en del av hela kundupplevelsen som berör oss alla. Du kanske sitter på bussen och solen skiner på telefonskärmen, eller så är du den stressade föräldern som försöker handla medan barnen härjar runt dig. Eller kanske har du stukat handen? Alla dessa situationer gör att tillgänglighetsfunktionerna inte bara är bra att ha – de är nödvändiga. Och när vi designar med tillgänglighet i åtanke, så lyfter vi hela sajtens användbarhet, vilket gör upplevelsen bättre för alla.
EUs tillgänglighetsdirektiv 2025
I juni 2025 börjar EU:s nya, striktare tillgänglighetsdirektiv att gälla. Det gäller bland annat för företag med fler än 10 anställda och en årsomsättning på över 2 miljoner euro. Men detta är inte bara en laglig skyldighet för oss. Vi ser det som en fantastisk chans att välkomna fler kunder och förbättra vår service. Vi tror på att tillgänglighet ska gynna alla, inte bara större företag.
Varför satsa på tillgänglighet?
Att anpassa för tillgänglighet är ett brett och viktigt område som berör syn, kognition och motorik. Dessa förmågor kan variera stort – vissa av oss kan ha permanenta hinder medan andra stöter på tillfälliga svårigheter. Förr eller senare stöter alla av oss på en situation där vi behöver extra hjälp för att enkelt kunna navigera och använda webben. Så på Abicart ser vi inte bara det här som en kostnad och byråkrati. Vi ser det som en investering som skapar en bättre produkt för alla användare.
TPL Edit – Vår Lösning för Framtidens Webbutiker
På Abicart jobbar vi redan för fullt med att utveckla vår nya temamotor, TPL Edit. Ett uttryckligt mål med våra teman för TPL Edit är just riktigt bra tillgänglighetsanpassning. Att tillgänglighetsanpassa är inget nytt. Det finns många områden som överlappar med tillgänglighet, så som användarvänlighet, design eller SEO-optimering. Tidigare har dessa områden ofta drivit på ökad tillgänglighet. Skillnaden är ett skifte i perspektiv. Vi vill vara tydliga med att tillgänglighet har ett egenvärde, samtidigt som det bidrar till användarvänlighet, god design och SEO-optimering.
Vad innebär TPL Edit för ditt befintliga tema?
Här på Abicart är vi väldigt glada över att lansera TPL Edit, vår nästa generations teman. Tillgänglighet är ett av våra ledord. Det handlar om allt från att länkar och knappar är tydligt märkta för skärmläsare, att text har bra kontrast mot bakgrunden, och att man lätt kan interagera med sidan.
Om du redan driver en Abicart-butik kanske du undrar vad detta innebär för ditt nuvarande tema. Oroa dig inte, vi kommer att uppdatera det med en ny TPL-version. Det kommer att se ganska likt ut visuellt, men med ny kod under huven. Har du anpassat din butik med egen CSS, design eller script? Då behöver du flytta över detta manuellt. När uppdateringen blir tillgänglig bestämmer du själv när de passar dig att göra den (inte helt olikt tidigare temauppdateringar). Då har du full kontroll över när och hur du uppgraderar till den nya TPL-versionen, och kan ta det ett steg i taget.
Sammanfattning och framtidsutsikt
Vi tror på tillgänglighet både för en bättre produkt och ett bättre samhälle. Därför är tillgänglighet ett av våra mål nu när vi skriver en ny temamotor, TPL Edit. EUs skärpa direktiv om tillgänglighetsanpassning lyfter upp ämnet på agendan, vilket gör det än mer relevant att prata om.
Det kommer TPL-uppdateringar till våra nuvarande teman som underlättar en övergång till TPL Edit. Exakt vad du behöver göra för att uppdatera till TPL Edit i din butik är individuellt.
Självklart berör TPL Edit så mycket mer än bara det här ämnet – det handlar också om att boosta prestanda, lättare att jobba med shoppen och göra det enklare än någonsin att göra anpassningar. Håll utkik, vi kommer snart berätta mer!