Mailchimp: Lägg till Mailchimp i butiken

Art. no. 216070345

No alt text available

Mailchimp är ett program för att skicka ut nyhetsbrev. Du skräddarsyr dina nyhetsbrev och når ut till dina kunder, samtidigt som du bygger på möjligheterna för en långsiktig relation.

Integrationen mot Mailchimp ingår utan extra kostnad i abonnemangen Abicart Plus och Pro.

Vad kostar Mailchimp?

Mailchimp är kostnadsfritt upp till 500 prenumeranter och om du skickar färre än 1000 mail per månad. 

Har du fler prenumeranter än så kan du läsa mer om kostnaderna här

Hur skaffar jag Mailchimp?

Skapa först ett konto hos Mailchimp.

Sedan behöver du skapa en "lista" i Mailchimp. Listan behövs för att kopplingen ska kunna aktiveras men den behöver inte innehålla några mottagare (subscribers) i det här läget.

Aktivera Mailchimp

Lägg in dina företagsuppgifter

Inställningar -> Butiksinformation -> Butiksinformation / Företagsinformation.

För att säkerställa att mail-utskicken kommer från en säker källa och inte ska klassas som skräppost är vissa butiksuppgifter obligatoriska, i enlighet med Mailchimps regler.

Följande uppgifter är obligatoriska:

  • E-postadress
  • Adressrad 1
  • Ort
  • Postnummer
  • Land

Koppla ihop butiken med Mailchimp

Gå till Inställningar ->  Externa kopplingar -> Mailchimp.

Klicka på "Koppla upp mot Mailchimp" och fyll i din inloggning hos Mailchimp. 

Vid korrekt inloggning visas nu "Uppkopplad mot Mailchimp konto, [Butikens namn].

Under visas en ruta med "Butiksinställningar". Välj språk och valuta.

Händelseinställningar

Man behöver sedan göra några inställningar för vad som ska exporteras till Mailchimp. Inställningarna som man kan välja är för "Aktivering" och "Körning". 

Aktivering - Vill man inte exportera denna egenskap väljer man "Inaktiv". Annars väljer man "xxx ändrad". 

Körning - Denna styrs av inställningen ovan och bör alltid vara satt på "Uppdatera direkt". 

Exportera kundlista

Nya kunder och uppdateringar på kundkort i butikens kundregister exporteras till Mailchimp. 

Exportera produktlista

Nya produkter och uppdateringar av artiklar exporteras till Mailchimp. 

Exportera beställning

Nya beställningar och ändringar på beställningar exporteras till Mailchimp. 

Starta initial export genom att redigera en aktiv produkt och avvakta ett slag. Då exporteras produkter och/eller kunder enligt händelseinställningarna från Abicart >> Mailchimp.

Hur fungerar exporten?

Om något ändras på en produkt, order eller på ett kundkort i butiken så kommer exporten aktiveras och skickas över direkt till Mailchimp. 

Notera att beställningar förs över så snart du har en ny (slutförd) order eller när en order ändras genom att markeras som skickad, betald eller om den makuleras. Tidigare lagda ordrar kommer alltså inte föras över, om inte någon av ovanstående ändringar görs. 

När exporten är klar kan du komma igång med Mailchimp och börja skicka nyhetsbrev!

Under "Create a Campaign" i Mailchimps kom igång-guide kan du läsa mer om hur du går tillväga.

Starta initial export genom att redigera en aktiv produkt och avvakta ett slag. Då exporteras produkter och/eller kunder enligt händelseinställningarna från Abicart >> Mailchimp

Om integrationen är aktiv när du lägger till nya listor i Mailchimp behöver du kontakta kundservice för att starta om integrationen. Efter omstart kommer de nya listorna finnas tillgängliga i admin.

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.