Optimera din Abicart-webbshop med Google Tag Manager

Art. no. 216070547

No alt text available

Google Tag Manager (GTM) är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att optimera din Abicart-webbshop genom att samla och hantera olika skript på ett och samma ställe. Lär dig hur du skapar och kopplar ett GTM-konto till din Abicart-butik för att förbättra användarupplevelsen och öka försäljningen.

Google Tag Manager (GTM) är ett användbart verktyg från Google som låter dig lägga in och hantera olika skript, som till exempel Facebook-pixlar och Google Analytics, på din Abicart-webbshop utan att behöva ändra koden direkt. GTM kan användas tillsammans med Google Consent Mode för att respektera besökarnas integritetsinställningar och samla skript i behållare, taggar, utlösare och variabler.

Läs mer om Google Tag manager i manualen.

För att komma igång med Google Tag Manager på din Abicart-webbshop följ dessa steg:

Skapa ett Google Tag Manager-konto: Gå till http://www.google.com/tagmanager och logga in med ditt Gmail-konto. Klicka på "Create Account".

Skapa en behållare (container): Under "Setup Container" ange din butiks webbadress (domännamn) i fältet "Container name". Välj "Web" under "Where to Use Container" och klicka på "Create". Du får nu ett "container-id" som du behöver lägga in i ditt Abicart-tema.

Kopiera container-id: När koden visas, kopiera den del som börjar med "GTM-".

Lägg till GTM-id i Abicart-temat: Gå till Utseende -> Teman -> välj tema, redigera -> Tillägg -> Google -> Google Tag Manager. Ange GTM-koden i fältet för Google Tag Manager och spara.

Nu är Google Tag Manager kopplat till din Abicart-webbshop, och du kan börja använda det för att hantera och optimera dina skript. Med GTM kan du enkelt lägga till och uppdatera taggar, utlösare och variabler i din behållare för att spåra viktiga händelser och KPI:er och få en bättre förståelse för hur besökare interagerar med din webbshop.

Att använda Google Tag Manager tillsammans med andra verktyg som Google Analytics 4 (GA4) kan hjälpa dig att ytterligare förbättra användarupplevelsen och öka försäljningen i din Abicart-webbshop. Om du vill ha hjälp att komma igång eller optimera din webbshop ytterligare kan Abicart Experts erbjuda experthjälp och skräddarsydda lösningar för att hjälpa dig att nå dina e-handelsmål.

Sammanfattning:

Google Tag Manager är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att optimera din Abicart-webbshop genom att samla och hantera olika skript på ett och samma ställe.

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.