10 tips om hur man skapar virala artiklar
Art. no. 216462735 24 Apr 2025
Låt oss inse det, att få din målgrupps uppmärksamhet är inte lätt i dagens marknadsföringsmiljö. Som innehållsskapare är det ultimata målet att producera artiklar som kommer att uppnå en hög nivå av andelar och exponering. Med så mycket innehåll som publiceras dagligen, hur kan du göra ditt innehåll unikt och tillräckligt tilltalande för att sticka ut, än mindre bli viralt?
Om du vill skapa viralt innehåll måste du förstå varför innehåll blir viralt i första hand.
- De tilltalar läsarens känslomässiga sida (framkallar skratt, nöjen, vördnad, etc.)
- De är formaterade som antingen listor eller infografik (vilket är lättare och mer tilltalande att dela än vanlig text)
- De var auktoritativa och kunniga källor

Att presentera dessa element är bara ett steg i att skapa mycket delbart innehåll. Det är inga voodoo-trick eller tur inblandade, det är mest hård vetenskap. Det har gjorts ett antal studier som analyserar beteendet hos internetanvändare, och vi har sammanfattat dem i den här artikeln.
Identifiera din målgrupp innan du börjar
Börja med denna enkla regel: Innan du ens väljer ett ämne, bestäm minst fem platser där du kan dela innehållet. Se sedan till att de fem platserna har många potentiella läsare. Ditt ämne bör vara specifikt, så att du enkelt kan avgöra vilken publik som skulle uppskatta och engagera dig i ditt innehåll. På samma sätt, om du vill skriva om ditt favoritsommarminne, kanske du upptäcker att ämnet är för generiskt för att hitta en publik.Leverera praktiskt värde
För att ditt innehåll ska bli viralt, måste innehålla information som är värdefull och användbar för dina läsare. Du måste skapa innehåll som erbjuder praktiskt värde, vad det än kan vara. Genom att leverera värde inspirerar du organiskt användare att dela och marknadsföra ditt innehåll.Använd siffror i din rubrik
Rubriker med siffror är mycket mer benägna att klicka på i genomsnitt. Siffror ger människor en konkret referens som de kan relatera till. Se till att rubriken och beskrivningen av din artikel stämmer överens om du vill att läsarna ska klicka. Avvisningsfrekvensen talar om för dig om ditt innehåll når användare. Använd relevant Google Adwords för att få bättre resultat.Använd korta webbadresser
Korta webbadresser har 2,5 gånger större sannolikhet att klickas på än långa webbadresser. Det beror mest på att en kort webbadress ger en mycket tydligare översikt över innehållet i artikeln är SEO-vänligt eftersom de fokuserar på de viktigaste nyckelorden.
Skriv innehåll som väcker känslor hos dina läsare
Forskning visar att känslomässig upphetsning visade sig vara den enskilt största avgörande faktorn för om innehållet blir viralt. Att skapa innehåll som inspirerar till en känslomässig reaktion eller anslutning är mer sannolikt att delas av dina läsare. Oavsett om det är glädje, överraskning, nostalgi eller upprördhet, får innehåll som utlöser en känslomässig respons starkt genklang hos läsarna. Det kan vara därför känslodrivna digitala PR-kampanjer går bra.Läsare föredrar artiklar med stora, färgglada bilder
Se till att använda bilder med direkt koppling till artikelns text och rubrik. En artikel med minst 1 bild fördubblar dessutom nästan sannolikheten för att delas på sociala medier. Att använda bilder ökar din texts trovärdighet med 75 %. A/B-tester som visar samma artikel en gång med en bild och en gång utan har tydligt visat denna effekt. Använd endast bilder som ser professionellt ut; de ökar dina chanser att dela Facebook.Reagera på populära ämnen
Tror du att det är omöjligt att skapa unikt innehåll om ett populärt ämne? Tänk igen. Även om trendämnen täcks brett, är det möjligt att sätta en unik snurr på berättelsen och göra det lägligt att få ditt innehåll att bli viralt.Var en auktoritativ informationskälla
Människor tenderar att dela innehåll som ser pålitlig ut eller kommer från en auktoritativ källa. Användare blir mer försiktiga med vad de gillar och delar i spåren av desinformation och "falska nyheter". Detta gäller särskilt när viralt innehåll är baserat på praktiska råd, eftersom människor är mycket mer benägna att lita på ett innehåll om det kommer från en trovärdig och auktoritativ källa.Strukturera dina artiklar väl
Artiklar som innehåller över 1500 ord delas oftare än kortare artiklar. Längd innebär mer substans och information, vilket innebär att de också kommer att rankas högre av Google. Se också till att dela-knappen är lätt att hitta och inte döljs längst ner i artikeln.Skriv en engagerande titel
Medan böcker och tidningsartiklar ofta är mer kreativa och konstnärliga titlar är Internet en dynamisk plats. Din artikel är bara en blick på någons tidslinje när de rullar nedåt. Du måste fånga deras uppmärksamhet snabbt, och det bästa sättet att göra det är att vara tydlig, koncis, lockande och relaterbar.
Du är redo! Glöm inte att be vänner och kollegor att dela ditt innehåll. För att inte tala om att artiklar som blir virala har delats av "influencers", det vill säga personer som är populära eller relevanta inom onlinecommunityt så att du kan loopa dem också.