Designtips för e-tidningar och e-tidningar

Art. no. 216462725 24 Apr 2025

Med varje teknisk innovation kommer nya utmaningar, men också stora nya möjligheter! Detta gäller även för digitala e-pappersmagasin. Den här artikeln kommer att berätta vad du behöver veta som förläggare om du vill designa och förvandla din tidning, katalog eller broschyr till en e-papperspublikation.

Placera dig själv i din läsares skor. Som människor använder vi alla våra sinnen för att hitta runt i världen. Synen är utan tvekan det viktigaste – det mänskliga ögat kan urskilja miljontals färger och fokusera inom millisekunder, och är ett mästerverk av evolution. Förutom synen är hörseln ett annat viktigt sinne för människor, med dess förmåga att uppfatta ljud utanför vårt synfält och därmed varna oss för potentiella faror.



Även känseln kan aktiveras på mobila enheter som surfplattor och smartphones. Att bläddra igenom tidningar och tidskrifter, som vi har gjort i hundratals år, faller naturligt för oss även i denna moderna miljö.


Det är därför följande aspekter är viktiga att tänka på för layouter för digitala tidskrifter:

1. Videoinnehåll direkt länkat/inbäddat i e-papper eller e-tidningar:

Skapa ikoner eller ramar i din publikation, som kan omvandlas till en "hotspot-länk" och länka direkt till det relevanta innehållet. Detsamma gäller ljudinnehåll som ljudböcker, intervjuer eller annan ljudinformation.

2. Läsbarhet: 

Använd lättläsbara teckenstorlekar utan att zooma in. Tvinga inte dina läsare att kisa mot skärmen. Skapa lättsmält innehåll med stora bilder och korta textbitar. Kom ihåg att i ett digitalt format spelar inte utskriftskostnaderna in.

3. Less is more: 

Att presentera färre produkter på sidan gör dem lättare att ta in och ger möjlighet att inkludera större rubriker och betona ytterligare text eller länkar i produktbeskrivningarna eller informationen som visas. Använd rikligt med bildgallerier: en bild säger mer än 1000 ord!

4. Annonspartnerskap kan stärkas:

Om du redan inkluderar annonser för produkter eller tjänster i din publikation kan du använda dessa nya möjligheter för att presentera dina annonspartners på bästa möjliga sätt med video, ljud och direktlänkar till deras webbplatser .

5. Självreklam i bästa position:

Använd (det bästa) utrymmet i din publikation för att direkt marknadsföra dina egna sociala mediekanaler och specialerbjudanden (eller shoppa). Skapa iögonfallande titelsidor och glöm inte att inkludera dina kontaktuppgifter, internetadress och ikoner för sociala medier på en framträdande plats på sista sidan.

Prenly - Boka en demo
Vill du se hur din tidning eller publikation kan se ut i Prenly? Boka en demo

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.