Så tjänar du dina första 10 000 kronor!
Art. no. 117764222 24 Apr 2025
Tio tips på hur du får fart på din webshop
Drömmer du om att bli framgångsrik inom e-handel? Här kommer våra tio bästa tips på hur du så snabbt som möjligt tjänar dina första 10 000 kronor på din webshop!
- Starta! Det absolut första steget – som för många också är bland de svåraste – är att faktiskt ta klivet och komma igång. Du måste våga för att vinna och prova för att lära dig. Hos oss på Abicart kan du dessutom starta upp och testa din webshop gratis första månaden – är det inget för dig är det bara att avsluta. Så, sitter du på en bra idé? Kör!
- Sprid ordet. För att lyckas med din e-handel måste andra givetvis få reda på att du finns. Varför inte börja med en metod som inte kostar en enda krona – nämligen att kontakta och ta hjälp av ditt nätverk? Berätta för familj och vänner, hör av dig till andra bekanta, be dem att berätta för andra. Använd de sociala medier du finns på, dela så mycket information du kan och be andra hjälpa dig att föra informationen vidare. Du kan också leta upp Facebookgrupper med likasinnade. Låt säga att du säljer fröpåsar för hemmaplantering, gå då med i trädgårdsgrupper och delta i trådar, ställ frågor och tipsa om din webshop. Håll dock en god ton, var ödmjuk och överdriv inte säljpratet.
- Skapa dina egna kanaler. Starta upp en Facebooksida för din verksamhet där du berättar om din grej, visar upp vad du säljer och bjud in alla du känner att gilla sidan. Kanske kan det också vara klokt att ha en sida på LinkedIn? Eller på Instagram? Försök lista ut var din målgrupp finns. Många använder sociala medier för att leta efter specifika produkter och tjänster, inte minst på Instagram är det här vanligt. Tagga därför dina inlägg med passande hashtags så att fler kan hitta dig. Kom dock ihåg att inte bara starta upp en massa konton på olika plattformar om du inte har tid eller möjlighet att hålla dem levande. Konton med få uppdateringar som inte svarar när potentiella kunder ställer frågor ger i stället motsatt effekt – då är det bättre att bara ha ett specifikt konto som du faktiskt klarar av att sköta på ett bra sätt.
- Kontakta medier och sök samarbeten. Är din nystartade affärsrörelse intressant för lokalpressen? Det kostar inget att höra av sig till dem och berätta, har du tur får du lite gratis medieutrymme där. Finns det andra aktörer som du kan kontakta för att få spridning? Allt från poddar till andra inom branschen kan vara relevant för dig. Kanske kan du få till ett samarbete med någon likasinnad där ni pushar för varandras kanaler på era plattformar? Eller kan du kanske skicka något gratisprov till någon influencer? Tänk lite utanför boxen och kom ihåg att det är helt gratis att åtminstone ställa frågan!
Ordning och reda. Se till att din webshop är lätt att använda med tydlig struktur, bra texter och bra bilder. Det gör att själva användarupplevelsen höjs och att du blir bättre rankad bland Googles sökresultat. Lägg lite extra krut på att göra din webshop så proffsig som möjligt, helt enkelt.
- Hur gör andra? Lägg lite tid på en omvärldsanalys, på så vis är du bättre rustad för att själv göra ett så bra jobb som möjligt. Titta på hur andra liknande e-handlare gör och hur dina konkurrenter gör. Hur kommunicerar de? Vad gör de bra respektive mindre bra? Vilka plattformar finns de på? Finns det något de saknar där du rentav kan vinna mark? Titta också på vilka ord och fraser det söks på hos Google, på så vis vet du vilka ord du ska använda i dina rubriker och texter i din webshop.
Sökordsoptimera. Något som förvisso kan ta lite tid, men som också är helt gratis, är att sökmotoroptimera din webshop. Är du helt ny och ska starta från scratch har du dessutom ett guldläge eftersom du kan göra rätt från början. En bra sökmotoroptimerad webb är dessutom inte bara bra för hur du syns på Google, oftast går även själva användarupplevelsen hand i hand med detta. Du kan läsa mer om hur du sökmotoroptimerar din webshop här.
Annonsera. Vill du få en extra skjuts kan det vara vettigt att lägga några kronor på annonsering. Både i sociala medier och via Google Ads kan du få en relativt bra räckvidd inom din målgrupp utan att det behöver kosta särskilt mycket. Annonserar du rätt och smart kan du nå långt med små medel!
- Be om referenser. Har du fått någon kund som varit nöjd med sitt köp hos dig? Fråga hen om det är okej att du ställer ett par frågor och publicerar svaren på din webb. Få saker har så bra marknadsföringskraft som när en annan person rekommenderar ens produkt eller tjänst. Får du möjligheten att ställa ett par frågor så var smart, ställ frågor som ger dig de svar du vill ha – det vill säga svar som övertygar andra kunder. Vi leker med tanken att du säljer handmålade glas. En orosfaktor hos potentiella kunder skulle kunna vara själva leveransen, att man är rädd för att något glas är kantstött eller rentav trasigt när det kommer fram. Ställ då en fråga om hur den nöjda kunden upplevde leveransen – förhoppningsvis svarar hen att det gick jättebra, att glasen var väldigt väl förpackade och att de levererades hela och fina.
- Be om feedback. Fråga andra vad de tycker! Be de du har i din omgivning att titta på din webshop och tycka till. Tycker de att den är lätt att använda? Förstår de hur de ska navigera? Är det något de tycker verkar krångligt? Försök att få med personer som ingår i din målgrupp. Med andra ord – säljer du hundleksaker är det klokt att fråga hundägare, till exempel. Ta lärdom av deras åsikter och förbättra det som bör förbättras!