Adyen Checkout

Art. no. 216553333

24 Apr 2025
No alt text available

Vad är Adyen Checkout?

Adyen Checkout fungerar för alla sorters e-handel och digitala betalningar, för alla företag och branscher. I checkouten stöd för kreditkort, banköverföringar, betalningskuponger, elektroniska plånböcker, mobila betalningar och prenumerationer.

Beställ Adyen Checkout

Kontakta Adyen på deras hemsida

I vilka länder fungerar nets Adyen Checkout?

Adyen Checkout fungerar i de flesta av världens länder och har stöd för många olika valutor. Adyen aktiverar de valutor ni vill hantera i deras portal.

Lägg till Adyen Checkout i butiken

Gå till Inställningar -> Betalningsmetoder -> Lägg till ny betalmetod. 
Välj "Adyen Checkout" i listan och klicka sedan på "Lägg till". (Om inte Adyen Checkout finns att välja, kontakta supporten så aktiverar vi den för er. )


Man kommer då till sidan med inställningarna. 

Status

  • Aktiv
    Kryssa i för att aktivera och göra betalmetoden synlig i butiken.

  • Förvald
    En inställning för att göra betalmetoden förvald i kassan.

  • Gör tillgängligt endast för de kunder eller kundgrupper där jag anger det.
    Om man inte vill att alla kunder ska kunna använda denna betalmetod kan man inaktivera den för icke-inloggade kunder genom denna inställningen. Man går sedan in på respektive kundgrupp för att aktivera betalmetoden där. 

  • Tillgänglig för kundtyp
    Man kan ställa in att betalmetoden endast ska vara tillgänglig för en kundtyp eller alla. 

  • Kräv att köparen anger person-/organisationsnummer
    Kryssa i för att göra person-/organisationsnummer obligatoriskt i kassan.

  • Skicka bekräftelse om betalningsstatus till butiksägaren
    En inställning för att aktivera så att det ska skickas ett separat mail om betalstatus för denna betalmetod till butiksägaren.

  • Stäng av köp av presentkortsprodukter med denna betalmetod
    Aktivera en inställning som göra att produkttypen presentkort går ej att köpa med denna betalmetod.

Konto

Nästa block innehåller fält för Adyens-uppgifter som hittas i Adyens portal.

API-nyckel

API-nyckeln genereras i Adyens portal under Developers -> API Credentials.

Ett tips är att öppna en ny flik i webbläsaren och logga in i Adyens portal där så att du enkelt har tillgång till både butikens admin och Adyens portal.

Ni ska då ha fått API credentials av Adyen och då listas de i fältet till höger. Klicka in er på nyckeln. 

Scrolla ner till inställningarna för "Server settings", klicka på fliken "API key" (1), sedan på "Generate API key" (2) och sedan på kopiera-ikonen (3). 

Gå sedan tillbaka till Abicarts admin och klistra in nyckeln i fältet för API-nyckel.

Client key

Gå tillbaka till Adyens portal, till samma sida som ovan. Scrolla ner till "Client settings". Klicka på "Generate client key" (1) och sedan på kopiera-ikonen (2).  

Växla tillbaka till Abicarts admin och klistra in nyckeln i fältet för Client key. 

Merchant account

Denna information hämtas i Adyens portal under Settings -> Merchant Accounts. Kopiera namnet på ert konto som listas till höger under "Account code". 

Gå tillbaka till Abicarts admin och klistra in det i fältet "Merchant account".

API URL prefix

Detta prefix hittar ni i Adyens protal under Developers API URLs. Klicka på Copy-knappen till höger om prefixrutan och klistra sedan in den i API URL prefix-fältet i butiken.

Aktivera testläge

Om ni vill testa betalmetoden innan ni går live så kryssar man i denna rutan och anger sina testuppgifter i fälten ovan.

Webhook URL

I Adyens portal under Developers -> Webhooks klickar man på den blå knappen Webhooks uppe till höger. 


Leta upp den som heter "Standard notification" och klicka sedan på "Add". 


På översta raden bör man ange ett namn i description-fältet. Klicka på ikonen med pennan till höger och ange ett namn, exempelvis butikens namn. Vid "Server configuration" klistrar du in följande URL:

https://admin.abicart.se/backend/adyen/webhook

Dubbelkolla också så Events är satt till "Default events enabled". 

I nästa ruta, Security behöver vi ange uppgifterna för "Basic authentication" samt en HMAC-nyckel. 

Uppgifterjna för "Basic authentication" hittar ni i Abicart på betalmetoden. 

Kopiera username och password och ange dessa i Adyen.

Sedan måste vi generera en HMAC key. Denna nyckeln visas endast när man har genererat den så här måste man kopiera och lägga in i butikens inställningar direkt. Klicka på "Generate" (1), sedan på "Copy" (2) och sist "Apply" (3). Klistra sedan in den i fältet HMAC-nyckel i butiken.

Lägg in butikens domännamn i Adyen

En sista sak man måste göra är att lägga in butikens domännamn i Adyens portal. Gå till Developers -> API Credentials. Redigera de credentials ni skapade tidigare och scrolla sedan ner till "Client settings". En bit ner i rutan finns rubriken "Add allowed origins". Här måste ni lägga till alla domäner ni har lagt in i butiken.

Tänk på att lägga in domänen både med och utan www. Om ni har olika domäner för varje språk måste även dessa läggas in med och utan www, exempelvis abicart.no, www.abicart.no, abicart.com, www.abicart.com osv. 

Nu är Adyen Checkout klar att användas i kassan.

Betalnings­lösningar

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.