8 tips till dig som vill sälja till ett nytt land

Art. no. 216070561

No alt text available

Vill du öppna upp din webhsop för försäljning till ett nytt land?
I den här artikeln går vi igenom sju punkter som är bra att gå igenom när du är i färd med att börja sälja till ett nytt land. Fortsätt läsa för att lära dig mer!

Checklista

  1. Översätt butiken till det nya språket

    När du vill börja sälja i ett nytt land, måste du översätta din butik till det nya landets språk. Abicart ger dig möjlighet att lägga till flera språk i din butik. Detta gör du genom att gå till "Inställningar" > "Språk" och välja det nya språket du vill lägga till. Du kan antingen översätta butiken manuellt, översätta fil (export/import) och eller använda dig av en professionell översättningstjänst.

    Länk till manualen om Språk samt språköversättningar


  2. Köpa en passande domän

    När du vill sälja till ett nytt land är det viktigt att du köper en passande domän för det landet. Till exempel, om du vill sälja till Finland, bör du köpa en .fi-domän. Detta gör det lättare för dina kunder att hitta din butik och ger en professionell känsla.


  3. Koppla din domän till butiken

    Efter att du har köpt din nya domän, måste du koppla den till din Abicart butik. Du gör detta genom att gå till Inställningar >> Domäner och SEO >> Domäner >> klicka på "Lägg till en ny domän". Följ instruktionerna i länkad artikel:

    Länk till manualen ang. koppla domän till butik


  4. Koppla din domän till det nya språket

    När du har kopplat din nya domän till din butik, är det viktigt att koppla den till det nya språket också. Detta gör du genom att gå till Inställningar >> Domäner och SEO >> Domäner >> URL-inställningar. Sedan klickar du på "Välj domän" och väljer rätt domän i listan. Exempel:



  5. Kolla om betalningsmetoden fungerar i landet

    Innan du börjar sälja till ett nytt land är det viktigt att du kollar om betalningsmetoderna du erbjuder fungerar i det nya landet. Till exempel, om du använder dig av Klarna som betalningsmetod, dubbelkollar du att de har stödjer EUR som valuta och att EUR är aktiverat för just ditt Klarna Merchant ID. Kontakta betalningsmetoden och säkerställ hur det fungerar.


  6. Kolla att leveransmetoden fungerar för landet

    Det är också viktigt att kolla att leveransmetoderna du erbjuder fungerar i det nya landet. Lägg till en tariff och koppla till det nya leveranslandet eller skaffa en helt ny leveransmetdo som fungerar för landet du vill börja sälja till.

    Länk till manualen om leveransmetoder / frakt

  7. Moms per leveransland om ni rapporterar moms enligt OSS

    Om du rapporterar moms enligt OSS (One Stop Shop) måste du kolla vilken moms som gäller för det nya landet. Detta kan skilja sig från momsreglerna i ditt hemland. Abicart ger dig möjlighet att ställa in moms per leveransland. Gå till "Inställningar" > "Moms"

    Länk till manualen om moms


  8. Målgruppsväljare

    Lägg till en ny målgrupp för att gör det lättare för kunden att välja t.ex. Finska/Finland/EUR

    Länk till manualen om målgruppsväljaren

Sammanfattning

Hoppas att denna artikel bidrar till bättre förståelse för vad som krävs för att börja sälja till ett nytt land. Att utöka sin verksamhet till nya marknader kan vara spännande och lönsamt. Med rätt förberedelser kan du öka dina chanser till framgång. Genom att följa dessa åtta punkter är du väl rustad att ta din webbshop till nästa nivå och erbjuda dina produkter till en helt ny publik. Lycka till med din nya satsning!

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.