Google: Sätt upp målomvandling i Analytics
Art. no. 216070399
Förstå besökarnas beteende och deras upplevelser för att sätta upp olika strategier för er butik.
Vad är målomvanling?
Om man exempelvis annonserar på nätet och vill promota en specifik produktsida eller kategorisida kan man via målomvandling förstå besökarnas beteende och deras upplevelser av webbplatsen. På detta sätt kan ni se brister och möjligheter på ett lättöverskådligt sätt. Med detta som underlag kan man sätta upp olika strategier för er butik.
Notera att målomvandlinginte är detsamma som e-handelsspårning.
Skapa målomvandlig i Analytics
Logga in i Analytics-konto
Så här ställer du in Google Analytics-konto för responsiva teman för att aktivera spårning av genomförda mål. Detta mål som vi skapar nu ger dig en tratt på hur många kunder som kom till ett genomfört köp.
Börja med att logga in på ditt Google-konto och klicka på ”Kugghjulet”.
Under ”Vy” hittar du ”Mål”.

Skapa ett omvandlingsmål
Skapa ett omvandlingsmål för att exempelvis mäta hur många av dina besökare som når en kampanjsida eller en ny produkt som ni nyligen lanserat. Klicka på "Nytt mål".
Ange ett namn exempelvis "Genomfört köp".
Vid typ väljer vi "Mål" och klickar "Nästa steg".
- Vid ”Målinställningar” väljer ni ”Anpassad” och sedan på ”Fortsätt”.
- Vid ”Målbeskrivning” skriver vi t.ex. ”Kampanj” sedan ska typ vara på ”Mål”. Klicka på ”Fortsätt”.
- Vid ”Information om mål” väljer vi ”Börja med” och skriver filnamnet till sidan (produkten eller produktgruppen). Exempelvis /sommarkampanj/. Bocka i: Skiftlägeskänsligt.
- ”Värde” låter vi vara av detta för att det finns en e-handelsspårning som man istället kan aktivera ifall man vill följa värdet på era beställningar.
- Glöm inte att spara! :)

Nu kommer denna sidan spåras och ni finner statistiken under er profil → Omvandlingar → Översikt.
Tänk på att statistiken som visas i Google är fördröjd med maximalt ett dygn, så det kan ta ett tag innan korrekt resultat visas.
Notera också att beställningar som görs av en inloggad administratör inte rapporteras till Google Analytics.