Hygglig Checkout
Art. no. 216070279
Här hittar du information om betallösningen Hygglig Checkout från Marginalen Bank.
Hygglig Checkout är en checkoutlösning där kunden själv kan välja hur de ska betala köpet. Betalmetoderna kunden kan välja mellan är:
- Kort
- Swish
- Delbetalning
- Faktura
- Direktbanksbetalning
Möjligheten att välja betalsätt så som kunden själv önskar ökar sannolikheten att dina kunder fullgör sina köp och även återvänder till din e-handel. Med Hygglig Checkout ingår alla betalsätt utan extra kostnad.
Vad kostar det att använda sig av Hygglig Checkout?
Du betalar endast en transaktionsavgift när det görs ett köp i din webshop. Inga andra kostnader tillkommer. Hur mycket du betalar i transaktionsavgift beror på hur mycket din e-handel omsätter.
Prisplan, kostnad per beställning
- Startup: 2.25%
- Pro, för dig som omsätter minst 1 MSEK/månaden: 1.95%
- Corporate, för dig som omsätter minst 5 MSEK/månaden. Pris på förfrågan.
Hur ansöker jag om Hygglig Checkout?
Man ansöker om Hygglig Checkout via ett formulär på deras hemsida. Därefter kontaktar dem dig inom 24 timmar med mer information.
Lägg till Hygglig Checkout i butiken
Gå till Inställningar -> Betalningsmetoder -> Lägg till ny betalmetod.
Välj "Hygglig" i listan och klicka sedan på "Lägg till". (Om inte Hygglig finns att välja i listan, kontakta supporten så aktiverar vi den för er. )
Man kommer då till sidan med inställningarna.
Status

AktivKryssa i för att aktivera och göra betalmetoden synlig i butiken.
Förvald
En inställning för att göra betalmetoden förvald i kassan.
Gör tillgängligt endast för de kunder eller kundgrupper där jag anger det.
Om man inte vill att alla kunder ska kunna använda denna betalmetod kan man inaktivera den för icke-inloggade kunder genom denna inställningen. Man går sedan in på respektive kundgrupp för att aktivera betalmetoden där.
Tillgänglig för kundtyp
Man kan ställa in att betalmetoden endast ska vara tillgänglig för en kundtyp eller alla.
Kräv att köparen anger person-/organisationsnummer
Kryssa i för att göra person-/organisationsnummer obligatoriskt i kassan.
Skicka bekräftelse om betalningsstatus till butiksägaren
En inställning för att aktivera så att det ska skickas ett separat mail om betalstatus för denna betalmetod till butiksägaren.
Stäng av köp av presentkortsprodukter med denna betalmetod
Aktivera en inställning som göra att produkttypen presentkort går ej att köpa med denna betalmetod.
Konto
Nästa block innehåller fält för Hyggligs-uppgifter som hittas i Hyggligs portal.
Merchant nyckel - Ert id som ni får av Hygglig.
Checkout-hemlighet (secret) - Uppgifter som ni får av Hygglig.
Använd sandbox-miljö - Aktivera testläge
Namn och Beskrivning
Namn
Varje betalmetod har ett namn som kommer visas i kassan men vill man modifiera detta kan man ange ett nytt namn i detta fält. Ett frivilligt fält som kan lämnas tomt.
Detaljbeskrivning
Ett fält för att ange en text som informerar köparen om hur betalmetoden fungerar. Kan lämnas tomt.
Valutor
Om man har flera aktiva valutor i butiken kan man begränsa dessa för varje betalmetod. Standardinställningen är “Samtliga butikens aktiverade valutor” men kryssar man i “Specifika valutor” visas alla aktiva valutor och man kan välja att inaktivera de som inte ska gälla för denna betalmetod.
Länder
Standardinställningen på betalmetoden är att den gäller för alla länder som butiken erbjuder leverans till (Inställningar -> Frakt). Om man vill begränsa en betalmetod för endast vissa länder kan man kryssa i “Specifika länder” och sedan ange de länder som kan använda denna betalmetod.
Orderstatus
Om man vill att beställningar som läggs via denna betalmetoden ska få en specifik orderstatus kan man ange den här. Välj status i listan.
Begränsning med avseende på ordersumma
En inställning för att begränsa beloppet som en betalmetod kan hantera. Väljer man att begränsa beloppet mellan två intervall så är det alltid det totala ordervärdet inklusive frakt- och andra avgifter som avses.
Avgift som tillkommer i kassan vid beställning
En funktion för att lägga till en extra avgift på köpet, exempelvis en expeditionsavgift.
Orderhantering
Varje gång du får in en order via Hygglig Checkout behöver du aktivera beställningen när du skickar iväg den till kund. Gå in på beställningen i butikens beställningslista, i boxen "Utför åtgärder", se till att kryssrutan "Debitera (Hygglig Checkout)" är markerad och klicka sedan på knappen "Utför valda åtgärder".
När detta görs så aktiveras ordern hos Hygglig och kunden debiteras.
Det går även att aktivera ordern i beställningslistan. För att göra det klickar du på ikonen med en blixt längst ut till höger.