Skapa ett GA-konto

Art. no. 216100651

No alt text available

Så här börjar du samla in grundläggande data från en webbplats:

Skapa eller logga in på ditt Analytics-konto: google.com/analytics

Gör något av följande:
- Om du vill skapa ett konto klickar du på Starta gratis.
- För att logga in på ditt konto, klicka på Logga in på Analytics.

Konfigurera en fastighet i ditt Analytics-konto. En fastighet representerar din webbplats eller app och är insamlingspunkten i Analytics för data från din webbplats eller app.

Konfigurera en rapporteringsvy på din fastighet. Med vyer kan du skapa filtrerade perspektiv av dina data, t.ex. alla data utom från företagets interna IP-adresser eller alla data som är kopplade till en viss försäljningsregion.

Följ instruktionerna för att lägga till spårningskoden på din webbplats så att du kan samla in data i din Analytics-objekt.

Google Analytics: Första stegen

Nästa steg

Konfigurera ditt konto, dina egenskaper och vyer för att bestämma åtkomst till dina data och vilka data som är tillgängliga.

Det kan du till exempel göra:

● Ge behörighet att göra konfigurationsändringar och att interagera med data. Läs mer om användarhantering.

● länka dina Google Ads- och Analytics-konton så att du kan dela data mellan dem och få en mer omfattande förståelse för hur dina marknadsföringsinsatser påverkar användarnas beteende på dina webbplatser eller i dina appar. Läs mer om hur du länkar dina konton.

● Ställ in rapporteringsvyer så att du kan anpassa Analytics-användare och relevanta data. Läs mer om vyer.

● Skapa mål för att identifiera de åtgärder som du vill att användarna ska vidta på din webbplats eller i din app och för att ge dessa åtgärder ett monetärt värde. Läs mer om att sätta upp mål.

● Bläddra i Solutions Gallery för instrumentpaneler, anpassade rapporter och segment som du kan använda i ditt Analytics-konto.

● Ändra din spårningskod för att samla in ytterligare data, t.ex:
Användarinteraktioner med länkar, knappar, videokontroller och andra dynamiska element på din webbplats eller i din app. Läs mer om händelsespårning.

● Kontrollera e-handelsaktivitet som användarnas engagemang i produktlistor och interna kampanjer, och hur framgångsrikt användarna rörde sig genom din inköpstratt och kassaprocess.

Läs mer om e-handel och förbättrad datainsamling och rapportering för e-handel.

Ladda ner Analytics-appen

När du har installerat spårningskoden på din webbplats eller app och har konfigurerat ditt Analytics-konto, ladda ner Analytics-appen från Google Play så att du kan ta med dig Analytics-rapporteringen överallt (ja, överallt där du har en anslutning).

Läs mer om Analytics-appen här.

Prenly - Boka en demo
Vill du se hur din tidning eller publikation kan se ut i Prenly? Boka en demo

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.