Digitala publiceringstrender för att ligga före tävlingen

Art. no. 216462729 24 Apr 2025

2022 har visat sig vara ett fantastiskt år för digital publicering. Men för inte så länge sedan skapade COVID-19-pandemin stora störningar i alla branscher, inklusive onlinekommunikation. 2023 knackar på snart och vi är spännande att se vad det har att erbjuda för den digitala förlagsbranschen. Så idag lyfter vi fram några digitala publiceringstrender för 2023 som kommer att påverka digitala författare av alla slag. Vi har också några specifika takeaways som du kan räkna med, oavsett vad året kan ge.

Ljudböcker ökar i popularitet

Lyssnar du? Bra för det är tydligen många andra också. Faktum kvarstår att ljud är det snabbast växande formatet. De tekniska framstegen och förändringar i hur/var människor lyssnar på innehåll driver på dessa explosioner. Och när man tänker på hur mycket tid människor över hela världen med internetåtkomst lägger på att konsumera innehåll, börjar siffrorna vara vettiga.

Ljudböcker har sett en mångfaldig ökning i både kvantitet och trafik på sistone. Det är dags att du inte bara tillhandahåller ljudböcker på dina publiceringsplattformar utan också aktiverar röstbaserade läsfunktioner. Prenly tillhandahåller text-till-tal och har hjälpt utgivare att tillhandahålla mer tillgängligt innehåll för sin publik.
Nischinnehåll ökar i popularitet
 
En stor majoritet av oberoende tidskrifter, både digitala och tryckta, gör det inte har stora läsekretsar. Men det är inte nödvändigtvis en dålig sak. Publishers noterar en allt viktigare trend i år: att hitta en nisch kommer att vara lika viktigt som att skapa en digital tidning. Nischförlag förstår att marknaden stöds av innehållsproduktion och lång livslängd. I takt med att fler och fler tidningar sipprar in på marknaden eskalerar konkurrensen. Och eftersom online-återförsäljare och publiceringsplattformar inte har några gränser för sina hyllutrymmen, kan digitala publikationer leva för evigt. Så hur håller förlagen sig flytande?

De nischar sig. Fler förlag kanalisera sina marknadsföringsinsatser för att skapa kampanjer som tilltalar mycket riktade målgrupper. Eftersom den digitala marknaden är så överfull att även traditionella tryckta förlag kämpar, är 2023 det perfekta året för att utveckla effektiva nischade innehållsstrategier.

Äkthet är ett måste

Äkthet kommer att vara en viktig trend för digital publicering år 2023. Gör tydlig och ärlig kommunikation med din publik till en högsta prioritet. Pandemiperioden fick läsarna att inse vikten av korrekt innehåll så fokusera på att ge uppdaterad information först. Förutom att vara direkt kan autenticitet också kräva att man hittar en mer personlig röst. Men blanda inte ihop djärvt varumärke med kraften i ett personligt budskap. Något så enkelt som ett brev från VD:n kommer att tillföra värme och uppriktighet till ditt företags kommunikation. Eller bjud in anställda att dela några ord för ett annat autentiskt perspektiv. 

No-Code Tools

Internet tillåter nu företag att arbeta, skolor att utbilda och vänner att träffas virtuellt. Men eftersom användarna försökte ladda upp enorma mängder innehåll, är enkelhet en nyckelprioritet. Digitaliseringstjänster behövs för att bara fungera. "No-code" onlinetjänster har gjort det möjligt för företag och användare att använda verktyg som låter dem skapa webbplatser, e-butiker och digital kommunikation utan anpassade utvecklingar. Vill du förvandla din vanliga PDF till en delbar, spårbar HTML5-publikation? Det är enkelt med en förstklassig digital publiceringsplattform utan kod.

Trender kommer och går, men de som stannar förtjänar vår fulla uppmärksamhet. Bästa utgivare ser dem som möjligheter till kreativa experiment. Det borde du också!

Prenly - Boka en demo
Vill du se hur din tidning eller publikation kan se ut i Prenly? Boka en demo

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.