Google Analytics: Vad behöver jag göra med GA4 & UA innan 1 juli 2023?
Art. no. 216462977 24 Apr 2025
"Behöver jag byta från Universal Analytics till Google Analytics 4?"
"Hur gör jag? När behöver jag byta?"
Bytet från Universal Analytics till Google Analytics 4 väcker många frågor. I denna artikel sammanfattar vi hur du går vidare!
“Från och med den 1 juli 2023 slutar Universal Analytics-egendomar att behandla nya träffar. Om du fortfarande använder Universal Analytics rekommenderar vi att du gör dig redo för att börja använda Google Analytics 4.”
- Länk till Googles artikel
Om du idag har UA-ID (Universal analytics) inlagt i ditt tema i Abicart har du två val kring hur du kan byta till GA4 (Google analytics 4). Du behöver ta ställning till om du vill köra igång GA4 parallellt med UA fram till 2023-07-01 eller om du vill byta till (en tom) GA4 direkt. Välj det som känns bäst för dig.
Obs! När du byter till GA4 kommer den till en början att vara tom på data. Därför är det bra att sätta igång GA4 parallellt med UA så att GA4 hinner få in lite data innan övergången.
Alternativ 1)
Kör UA & GA4 parallellt: Behåll mätnings-ID för UA via ditt tema i Abicart. Lägg in GA4 via Google Tag Manager (GTM). När du lagt in GA4 via tag manager behöver du även sätta upp Enhanced e-commerce för att få in försäljningsstatistik i GA4. Detta kan du göra själv med hjälp av nedan manual. Om du hellre vill ha hjälp med Enhanced e-commerce kan du kontakta Abicart kundservice och få det uppsatt av oss för en engångskostnad - länk till erbjudandeLänk till manual: GA4: Utlösare (triggers) och variabler i Google Tag Manager
Länk till manual: Google Universal Analytics: Utlösare (triggers) och variabler i Google Tag Manager
Alternativ 2)
Byt till GA4 direkt: Lägg in mätnings-ID för GA4 i temat >> Spara.Notera att det innebär att du tar bort kopplingen mellan UA & webshoppen. Ingen mer data kommer skickas till UA.
Viktigt: Rapporterna du får ut i respektive UA & GA4 kommer inte se likadana ut. Detta bl.a. p.g.a. att UA samlar data i “sessions” medan GA4 samlar data via “events”. Vi rekommenderar att du själv läser på om skillnaden mellan UA och GA4. Ta hjälp av Googles artiklar och andra jämförelser och sammanfattningar som går att hitta online.