Skapa en effektiv innehållskalender
Art. no. 216462723 24 Apr 2025
I en värld av digital publicering kan de göra mycket mer än så för dig och ditt innehåll. En innehållskalender hjälper utgivare att kurera och skapa innehåll och utveckla sina redaktionella strategier. Om du är en digital utgivare investerar du din tid och dina resurser på att producera kvalitetsinnehåll för din publik. Och en stor förläggare (vare sig det är en person eller en gruppmedlem) ställer sig ofta frågor som - Vad ska jag skriva om? Eller hur ofta lägger jag upp nytt innehåll?
Och det är då innehållskalendern kommer för att rädda dagen.
Varför är det en bra idé att ha en innehållskalender för dina publikationer?
En innehållskalender (eller redaktionell kalender) används av utgivare för att organisera och hantera de många stadierna av innehållspublicering. Dess huvudsakliga syfte är att strukturera den redaktionella tidslinjen som vanligtvis börjar med brainstorming av publikationsämnen och slutar med publicering av det slutgiltiga innehållet. Det ger en bild av din övergripande innehållsstrategi och låter dig identifiera luckor i den. Du vet till exempel när du bör och inte bör förbereda mer innehåll. Dessutom låter den dig tilldela olika skrivuppgifter till olika teammedlemmar OCH fungerar som ett kommunikationsnav för dem. Det låter dig också planera alla reklamkampanjer du kan tänkas vilja genomföra före och efter dina publikationers utgivningar och skapar överensstämmelse med både ditt innehåll och din närvaro online.
Ganska praktiskt, eller hur? En fantastisk innehållskalender konsoliderar och effektiviserar flera publiceringsprocesser. Det hjälper till att kurera och skapa ditt innehåll och säkerställer att ditt arbetsflöde är så effektivt som möjligt.
Din innehållskalender bör ha -
Etiketter:
Ha varje steg i din redaktionella process märkt (som brainstormingsidéer, publiceringsdagar, datum för annonskampanjer, etc.) så att du vet hur lång tid varje process tar och kan göra justeringar därefter.Titlar:
Lista titlarna på dina publikationer, bloggar och annat reklammaterial så att du inte tappar koll på dem när du arbetar med flera projekt.Färgkoder:
Färgkodskalenderposter för att förmedla struktur och lättare skilja mellan olika stadier av din redaktionella strategi.Analytics:
Inkludera relevant analys (som sidvisningar och genomsnittlig sessionslängd) så att du vet vad som är och inte är populärt bland dina publikationer. Använd sedan den värdefulla informationen för att finjustera ditt framtida innehåll.Trender:
Inkludera lite trendforskning, som de bästa sökorden för att öka din SEO. Det är ett bra sätt att snabbt veta vilka sökord och fraser som genererar mest trafik för dina publikationer.Länkar:
Inkludera länkar till onlineresurser (som forskningsartiklar och undersökningar) som du vill inkludera i dina publikationer. Och när ditt innehåll äntligen har publicerats, se till att länka det till din kalender också.Beskrivningar:
Din innehållskalender kommer inte att vara så användbar om den bara innehåller informationsbitar, som förkortningar eller akronymer. Den måste inkludera en fullständig förteckning över din innehållshistorik för att undvika eventuell förvirring senare.Snabbtips:
- Börja långsamt om du måste. Fyll i kalenderns innehåll månadsvis, veckovis och sedan dagligen. Ganska snart kommer du att planera din publiceringsstrategi per timme, som ett proffs!
- Var flexibel! Kom ihåg att inte allt är hugget i sten. Onlinepublicering är spännande eftersom saker hela tiden förändras. Din kalender bör återspegla det och lämna lite utrymme för eventuella ändringar i sista minuten som du kan förvänta dig (vare sig det gäller publiceringsdatum, marknadsföringsinsatser eller trender).
- Om du är aktiv på flera sociala medier. , en bra idé är att skapa separata kalendrar för var och en av dem. Du förblir organiserad och behöver inte oroa dig för att stoppa in mycket information i en kalender.
Planering kan göra eller bryta din publikations framgång. Använd en innehållskalender för att fokusera din publiceringsstrategi och få de resultat du vill ha! Så varför är det en bra idé att ha en innehållskalender för dina publikationer?