Skapa en SPF-post på din domän i Abicart

Art. no. 216070521

No alt text available

Denna instruktion gäller för dig som använder egen domän och Abicarts SMTP-server för utskick av e-post från Abicart. Om du använder Anpassade SMTP-inställningar behöver du inte lägga till Abicart SPF.

Lägg till en SPF-post i din DNS

Följ instruktionerna nedan för att lägga till en SPF-post på din domän. Tänk på att det kan ta upp till 24 timmar innan ändringarna har aktiverats.

För att lägga till ett SPF-record för en domän behöver du först komma åt DNS-konfigurationen för domänen. Om du använder en webbaserad DNS-tjänst för att hantera din domän, kan du oftast lägga till en SPF-post genom att logga in på ditt konto och navigera till den relevanta sektionen för att lägga till DNS-poster.

Om du har en egen DNS-server, kan du lägga till ett SPF-record genom att redigera DNS-konfigurationsfilerna för domänen.

Gör så här:

  1. När du har kommit åt DNS-inställningarna skapar du en ny TXT-post.


  2. I fältet "Name" anger du det värdnamn som du vill tillämpa SPF-posten på. Detta är det som står efter tecknet  @ i din e-postadress. Är din e-postadress namn@exempel.com är det alltså för exempel.com du skall lägga till en SPF-post.

  3. Ange följande text i fältet "Value" (värde):

    v=spf1 include:spf.abicart.com -all

  4. Spara posten och vänta på att ändringarna slår igenom..
    Detta kan ta upp till 24 timmar, beroende på din DNS-leverantör.

Tänk på att SPF-poster kan vara ganska kluriga, och det är viktigt att se till att du har rätt syntax och formatering. Om du är osäker på om din SPF-post är korrekt kan du använda en SPF-postkontroll på nätet för att verifiera den.

OBS! Du behöver även inkludera din egen e-postleverantör i detta SPF-record, beroende på vilken leverantör du använder. Någa exempel:

one.com (läs mer här)
v=spf1 include:_custspf.one.com include:spf.abicart.com -all
v=spf1 include:_spf.google.com include:spf.abicart.com -all
Loopia (läs mer här)
v=spf1 include:spf.loopia.se include:spf.abicart.com -all

Vad innebär denna ändring?

Genom att lägga till den här SPF-posten talar du om för e-postservrar att du godkänner Abicart att skicka e-post för din räkning. T ex orderbekräftelser som skickas till slutkund.

Om något blir fel på vägen och orderbekräftelsen inte kommer fram till slutkund kommer butiksägaren få ett mail som informerar om detta samt ett felmeddelande om orsaken.

Felmeddelandet som visas i mailet kan se olika ut men här är två olika exempel: 

==================================================================

The MAIL FROM domain [your_domain] has an SPF record with a hard
fail policy (-all) but it fails to pass SPF checks with the ip:
[192.121.104.215] (Abicarts IP-address). To best protect our users
from spam and phishing, the message has been blocked.

===========================================================

SMTP error from remote mail server after end of data:
This mail is unauthenticated, which poses a security risk to the
sender and Gmail users, and has been blocked. The sender must
authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this message,
DKIM checks did not pass and SPF check for [your_domain] did not
pass with ip: [192.121.104.215] (Abicarts IP address).

===========================================================

Om allt är rätt uppsatt kommer dina e-postadresser att få en grön markering under Inställningar > E-post vilket alltså betyder att du är klar.

Läs även om hur du sätter upp DKIM och DMARC här.

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.