Mopedrenoveraren delar sina bästa e-handelstips!
Art. no. 216462895 24 Apr 2025
Mopedrenovering.se har varit kund hos Abicart sedan: 2013. Det som startade som en fritidssysselsättning växte snabbt och idag är de en av största mopedshoparna i Europa. Janne är en av delägarna och med bakgrund inom IT delar han sina bästa tips!
Vi kör efter mantrat ”We suck less”
- För oss har det aldrig funnits bara en sak utan vi gör många saker och de sakerna gör vi bra. Vi behöver inte vara bäst men vi ska i alla fall aldrig vara sämst. Vi kör efter mantrat ”We suck less”. Vilket innebär att när vi själva tycker vi är kass på nåt så är vi ofta fortfarande bättre än våra konkurrenter. Vi är ändå oftast är bäst även om vi själva inte alltid är nöjda med det vi gör.
- Vi har alltid haft många idéer och vi är inte rädda för att prova på nya saker så mitt tips är att tänk utanför boxen och våga prova dig fram. Se bara till att analysera och ändra igen om du märker att det inte blir till det bättre. När man driver en webshop är det viktigt att man har hög kunskap om sina produkter och att man vet hur man ska behandla en kund. En missnöjd kund kan alltid bli en väldigt bra ambassadör, ditt jobb är att se till att vända tankesättet hos kunden till det positiva. Ibland kostar det lite men det är alltid värt det för i slutändan kommer du tjäna på det.
- För att effektivisera arbetet ytterligare är mitt tips att lära sig att arbeta i Excel, framför allt om du har stora mängder av produkter. Jag behandlar gärna 10 000 produkter samtidigt, för att jobba mer effektivt.
- Om man till exempel inser att man har döpt samma artiklar till olika namn så som baklampa, baklykta, lampa bak och lykta bak. Istället för att gå in och ändra varje artikel en och en i databasen kan man istället plocka ut hela databasen och lägga in den i en Excel-fil så kan du filtrera och ändra alla till samma namn där. Sedan plockar du bara in det i databasen igen, på så vis kommer du spara mycket tid. Så fort man kan bearbeta många saker på en gång i Excel så är det ohyggligt tidsbesparande, det är guld värt att kunna bearbeta många artiklar på samma gång.
- Mina sista tips handlar om att underlätta arbetet för dig som startar webshop. Se till att ha allt totalt integrerat och automatiserat så mycket som möjligt. Vi har tagit bort allt manuellt arbete genom att koppla ihop de funktioner och integrationer som finns med varandra och det underlättar vårt dagliga arbete enormt mycket. Vi har haft ert PRO abonnemang sedan starten. Anledningen till det är att vi alltid har velat helautomatiserat allt så gott det går och vi vill undvika manuella metoder. För att kunna göra dessa kopplingar har vi behövt ha PRO abonnemanget. Med tanke på allt ni erbjuder och levererar mot vad vi betalar tycker vi det är extremt bra. Ni är dessutom duktiga på att plocka in integrationer i många betalmetoder och liknande.