Toys Forever - "Det bästa är att man kan disponera tiden som man vill"
Art. no. 216385423 24 Apr 2025
Toysforever är ett familjeföretag som drivs av Karolina och Jens. Karolina har lång arbetslivserfarenhet av att jobba inom detaljhandeln och framförallt e-handel. Efter några år inom branschen växte en dröm fram om att få driva sin egen webshop där hon ville sälja ekologiska och hållbara produkter för barn. 2017 tog hon steget och köpte upp en liten butik på 100 m2 i hemstaden Kalmar som hade en tillhörande webshop. Fokuset har från start legat på att utveckla e-handeln men den fysiska butiken fick hon lite med på köpet vilket har visat sig vara ett vinnande koncept. Allt eftersom hon utvecklade sin webshop blev butiksytan för liten och när möjligheten till att köpa upp butikslokalen tvärs över gatan dök upp tvekade hon inte en sekund på att köpa upp den för att få en större bredd i sitt utbud samt mer yta för e-handeln att växa.
Den första butiken är inriktat mot ekologiska och hållbara produkter för baby och den nya butiken på 450 m2 är en befintlig kedja där ett bredare sortiment ingår i högre åldrar, där ingår också större produkter som pooler, airtracks och studsmattor. För de produkterna har de även öppnat upp ett showroom så att kunderna kan komma och kolla på dem. Genom åren har Karolina och hennes man Jens utvecklat den lilla butiken på 100 m2 och den nästan obefintliga webshopen till en framgångsrik webshop med över 12 000 artiklar och 3 butiker/showroom på totalt över 1000 m2.
Läs deras inspirerande berättelse:
Karolina förverkligade drömmen om att sälja ekologiska produkter för barn
Vad säljer ni i era butiker?
I vår lilla butik Toysforever säljer vi noga utvalda kvalitetsleksaker och ekologiska produkter för barn. Hos oss hittar ni bland annat pedagogiska leksaker för barn mellan 0 och ca 5 år. Många av våra produkter är gjorda av trä eller tyg och har glada färger och roliga former som tilltalar barn. Vårt mål är att fokusera på att få in ett stort ekologiskt sortiment. Utöver det försöker vi konstant hitta nya produktkategorier främst för den lilla babyn såsom nappflaskor och filtar. Vi arbetar även med att ta in fler inredningsprodukter för barnrummet och några sköna produkter för alla. Vi har själva tre barn så vi värnar om barnen och arbetar för att de ska omges med saker av högsta hållbara kvalitet och att de ska vara giftfria. Butiken värnar även om att produkterna har producerats och fraktats under schyssta förhållanden. I vår andra butik Lekextra har vi ett brett sortiment av leksaker från välkända varumärken. Vi har ett noga utvalt sortiment av trygga, roliga och pedagogiska leksaker samt uteleksaker som pooler, studsmattor och airtracks. Lekextra väljer alltid leverantörer som står för kvalité och som hjälper till att värna om vår miljö och omgivning. Det är en kedja som erbjuder sina kunder ett noggrant utvalt sortiment av leksaker.
Ni driver en webshop och två fysisk butiker, hur kommer det sig att ni har valt att jobba med båda delar?
Vårt fokus har från start varit att utveckla webshoppen men när vi köpte upp verksamheten fick vi en fysisk butik på köpet. Den storleken av verksamhet vi driver är bra att ha kombinerat webshop och fysisk butik med tanke på att vi kan vara i samma lokaler. Växer man och blir för stora är det inte längre möjligt, då måste man separera verksamheten vilket medför en dyrare kostnad. Även om fokuset alltid har varit på vår webshop i första hand tycker vi att det är väldigt roligt att sälja och få kundkontakten i den fysiska butiken. Men den största anledningen till att vi har utökat butiksytan är för att e-handeln har vuxit de senaste åren och vi behövde en större lagerlokal samt att vi ville utveckla verksamheten med ett bredare sortiment. Vår största omsättning kommer helt klart från vår webshop för där når vi ut till den större massan och det är på nätet som de flesta handlar idag.
Varför valde ni Abicart som e-handelsplattform?
De tidigare ägarna hade Abicart och vi tyckte att det var en fullt fungerande plattform. Den är enkel att jobba i och det går bra att koppla ihop med andra system. Det ingår många bra integrationer och i denna plattform kan till och med jag känna mig lite teknisk och lägga upp integrationer. Det är skönt att kunna göra mycket själv utan att behöva lägga ner massa tid på att förstå hur saker fungerar. Vi är överlag nöjda med Abicart och vi rekommenderar plattformen för andra. Framförallt för att den är användarvänligt och lätt att hantera och ni erbjuder kunderna många integrationsmöjligheter till ett bra pris. För att bredda vår marknad är vi också med på några marknadsplatser. Genom dem säljer vi till Sverige, Danmark, Finland och snart öppnar vi också upp för Norge.
Vad är det bästa med att driva ett eget företag och webshop?
Det bästa med att driva eget är att man kan disponera tiden som man vill. Om jag vill åka och hämta barnen tidigare en dag så kan jag göra det med lite planering och framförhållning. Sedan står det högt i kurs att man får jobba med det man brinner för och ta in de produkter som man själv gillar. Vi låter även barnen vara med och välja ut produkter som de tror kommer sälja bra vilket har visat sig vara en succé, det som de gillar att leka med har verkligen sålt bra. Att få den proffshjälpen har varit väldigt bra och roligt både för oss och för barnen.
Har du några tips till andra som vill starta webshop?
Om man ska starta e-handel ska man ha med sig att man måste investera mycket tid och pengar för att lyckas. När man har både e-handel och fysisk butik är det kostnadseffektivt att ha dem i samma lokaler så länge man ligger på en rimlig nivå, växer man och blir för stora blir det svårt och då måste verksamheterna separeras. Då är det viktigt att se ifall man tjänar på att utöka eller om det är bättre att ligga kvar på den nivån man är i. För separerar du verksamheterna ökar du också kostnaderna, då måste du betala mer i lokal och personalkostnad och då kan verksamheten bli mindre lönsam.
Vilket abonnemang hos oss använder du och varför?
Vi har testat olika teman genom åren för att prova på lite olika design och upplägg men nu har vi Hajde. Vi tycker att det temat ser snyggt ut, det passar våra produkter och våra kunder har lätt att hitta det dem söker med tanke på att vi har många kategorier och uppdelningar. Vi har PRO abonnemanget på Abicart. Det skaffade vi ganska nyligen för att kunna använda fler integrationer. PRO abonnemanget krävdes också för att vi skulle kunna använda oss utav marknadsplatser.