Redigera beställningar
Art. no. 216070301
Med den här funktionen kan du redigera kundinformation och/eller produkter på en beställning.
Orderredigering ingår i abonnemangen Abicart Plus och Pro.
Vad är orderredigering?
Det här är en funktion som används för att ändra i en lagd beställning om du exempelvis får en retur eller om en kund vill plocka bort eller lägga till en produkt.
Vad kan jag redigera?
Du kan lägga till och ta bort produkter, redigera kundinformation, justera momsinställningar, ändra fraktavgift och byta leveransmetod. Partners och provisionsinställningar kan ej ändras.
Om du använder Klarna Checkout Global (även kallad Klarna Checkout v3) kan du endast ändra kundinformationen i Klarna Online. Fältet med kundinformation är därför låst på alla dessa beställningar.
Att tänka på
Om en order är betald med egna betalmetoder så som "egen faktura", förskottsbetalning, postförskott eller liknande så kan du lägga till och ta bort produkter på ordern utan problem.
Om en order är betald via tredje part, exempelvis Klarna, Svea, Payson, Nets eller liknande kan du endast redigera beställningen så att ordervärdet minskar jämfört med det ursprungliga köpbeloppet. Anledningen är att i de flesta fall görs det en kreditupplysning på köparen och då gäller endast den för det ursprungliga köpbeloppet.
I vissa fall kan du lägga till produkter på ordern så att ordervärdet ökar, men endast i betalföretagets administration. Vi får inte göra dessa ändringar från vår plattform.
E-postadress och leveransadress kan inte ändras om kunden använt Klarna Checkout. Detta beror på att Klarna hämtar leveransadressen från folkbokföringen.
Hur redigerar jag en beställning?
Gå till Beställningar -> Klicka på beställningsnumret.
I varje box, "Information om beställda produkter", "Beställning", "Kunduppgifter", "Butikens noteringar" och "Leverans" finns en ikon, en penna i högra hörnet. Klicka på den för att redigera innehållet i respektive box.
Nedan visas några redigeringsexempel
Ändra fraktavgiften
Klicka först på redigeringsikonen uppe i högra hörnet i boxen "Information om beställda produkter".
Då kommer det visas två nya ikoner till höger om fraktavgiften. Klicka på pennan för att redigera avgiften och på soptunnan för att ta bort avgiften helt.
Ändra lagerantal
Ändrar du "Antal" eller "Pris/st." räknas beloppet om automatiskt. Den ursprungliga summan kommer alltid att visas under:

Du kan även lägga till produkter, fraktavgift och betalningsavgift via knapparna underprodukterna på ordern.
Skicka en ny orderbekräftelse
När du redigerat ordern kan du skicka orderbekräftelsen på nytt till kunden. Klicka på Länken "Skicka om orderbekräftelse via e-post" längst ner i beställningen:
Orderredigering och Klarna
Om du redigerar ordern innan du har aktiverat ordern (markerat den som betald) så kan du skicka över ändringarna till Klarna via knappen "Skicka ändringarna till Klarna". Om du redigerar ordern efter att ordern har aktiverats går det inte att skicka över ändringarna till Klarna. Du behöver då logga in i Klarna Online och redigera ordern där.
OBS! I vissa fall får inte vi (Abicart) ändra på ordern i Klarna via vår integration. Finns inte knappen "Skicka ändringarna till Klarna" betyder det att vi inte får ändra på ordern via integrationen. Det betyder att du måste ändra ordern i Klarna Online, som om ordern var aktiverad.
Minska ordersumma:
Om ordern ännu inte är 14 dagar kan du redigera ordern och minska ordersumman i Abicart innan order markeras som betald. När du markerar ordern skickas den nya ordersumman över till Klarna.
Om ordern är äldre än 14 dagar behöver du redigera ordern manuellt både i Klarna och Abicart. Därefter kan du kontakta kundtjänst för att få hjälp att markera ordern som betald i Abicart.
Öka ordersumma:
Ordern måste redigeras både i Abicart och i Klarna manuellt, oavsett om det gått 14 dagar eller inte. Ökad ordersumma skickas inte via integrationen enligt Klarnas bestämmelser.
När båda systemen har rätt ordersumma kan du markera ordern som betald i Abicart.
Orderredigering och Specter
Lagersaldo ändras automatiskt i Abicart när du redigerar en order. Om du använder ett affärssystem som exempelvis Specter kommer lagersaldot inte att synkas över dit. Du behöver ändra detta manuellt i Specter.
Retur
Om hela ordern ska retuneras makulerar du ordern. Lagersaldot regleras automatiskt. Säkerställ hos din betalningsmetod om orderbeloppet återbetalas automatiskt eller om du behöver återbetala manuellt.
Delretur
Redigera ordern enligt tidigare instruktioner. När du plockar bort en produkt från ordern regleras dess lagersaldo automatiskt. Skicka om orderbekräftelsen och se över delåterbetalning hos din betalningsmetod.