Orderbekräftelser via Facebook Messenger
Art. no. 216070297
Med den här funktionen kan du skicka orderbekräftelser direkt till kunden via Facebook Messenger.
Vad är orderbekräftelser via Facebook Messenger?
Den här funktionen ger köparen möjlighet att få sin orderbekräftelse skickad direkt till Facebook Messenger. Den vanliga orderbekräftelsen skickas ut precis som vanligt via e-post. En av fördelarna är om köparen har frågor gällande ordern så kan de svara direkt i orderbekräftelsen på Messenger och då skickas ett meddelande direkt till er Facebooksida. Som butiksägare ser man hela ordern direkt med artiklar, ordernummer, namn osv. och sedan visas köparens meddelande direkt under orderinformationen. Det blir alltså lättare att kommunicera direkt med kunderna gällande specifika ordrar.
Den här funktionen ingår i abonnemangen Abicart Plus och Pro utan extra kostnad.
Vad krävs för att du ska kunna använda Facebook Messenger?
- Du måste ha en sida (page) för din butik på Facebook (Det räcker inte med ett vanligt personkonto).
- Butiken måste använda något av våra responsiva teman.
- Butiken måste ha ett aktivt SSL-certifikat.
Hur ser det ut i kassan för köparen?
I kassan visas ett nytt block som ser ut så här:

Hur ser orderbekräftelsen ut i Messenger för köparen?
När ordern har lagts skickas ett meddelande med en sammanfattning på ordern som ser ut så här:

Kunden kan även klicka på orderbekräftelsen för att visa en mer detaljerad orderbekräftelse som ser ut så här:

Aktivera orderbekräftelser för Facebook Messenger
Gå till Inställningar -> Externa kopplingar -> Facebook Messenger.
Kryssa i "Aktiv" och sedan klicka på "Fortsätt med Facebook" och logga in med ditt vanliga personkonto. Tänk på att detta personkontot måste vara administratör för din Facebooksida.
När du loggat in så uppdateras listan vid "Sida" med en lista på alla Facebooksidor som man är administratör för. Välj butikens Facebooksida och spara.
Nu behöver ni "vitlista" butikens domän i Facebook så logga in och gå till er Facebooksida.
- Klicka på "Inställningar" (Settings) överst på sidan.
- Klicka på "Messenger Platform" till vänster.
- Lägg till butikens domän i rutan "vitlistade domäner" (Whitelisted Domains)
Här finns en mer detaljerad guide (på engelska) i Facebook for developers.