Humlegårdens Ekolager - ”Jag hade inte en tanke på att starta företaget från början"

Art. no. 216385421 24 Apr 2025

Humlegårdens Ekolager var inte bara först i Sverige med att ta in produkter för bryggerier, de har också varit med och påverkat hela den svenska utvecklingen inom småskalig ölbryggning. Sedan starten har de varit ledande på sin marknad i Sverige och har gjort en otroligt häftig resa.

Nedan kan du läsa Svante Ekelins berättelse om Humlegårdens resa:



Från hobbyverksamhet till ledande på marknaden 

Vad säljer ni i er butik?
Vi säljer råvaror, utrustning och litteratur till hög kvalitet för avancerade hembryggare och små bryggerier. I början när vi startade vårt företag fanns det färre än 10 bryggerier i Sverige och det var väldigt få privatpersoner som bryggde öl som hobby. Men under de senaste 10–12 åren har det hänt väldigt mycket, både ölbryggerier och hembryggning på hobbynivå har ökat enormt och det har varit väldigt häftigt att vi har kunnat vara delaktiga i den resan. Idag finns det runt 500 bryggerier i Sverige och hobbyn för hembryggning har växt enormt mycket de senaste åren.

Ni säljer endast era produkter på webben, har ni någonsin funderat över att starta upp en fysisk butik i tillägg?
Vi har funderat över att erbjuda våra kunder en fysisk butik då det kan vara trevligt men vår nisch och marknad vänder sig åt en ganska liten målgrupp som är utspridd över hela Sverige. Detta har gjort att vi har kommit fram till att en e-handel passar bättre åt våra produkter. Men bor man i närheten finns valmöjligheten för våra kunder att komma till vår kundmottagning och hämta sin beställning från vårt lager. Vi erbjuder alltså ingen hyllförsäljning men man kan i alla fall välja avhämtning från vårt lager som leveransmetod. I början tog vi emot beställningar via mail med tanke på att webben inte var så utvecklad än och efter några år hittade jag en shoppingvagnslösning som vi använde oss av. Men den hade en del brister, den höll till exempel inte reda på lagersaldot så varje dag fick vi ladda upp en ny fil manuellt för att upprätthålla lagret och kunderna kunde endast betala mot faktura och postförskott.

Vad är det bästa med att driva ett eget företag och webshop?
Det bästa med att driva eget är att man kan påverka sitt eget liv och man kan jobba med sitt intresse. I vårt fall fick vi dessutom vara med och påverka hela den svenska utvecklingen inom småskalig ölbryggning och det har varit en väldigt rolig och intressant upplevelse.
För mig startade det som en hobby, jag upptäckte att man kunde få jättegott öl genom att brygga det själv. Jag hade inte en tanke på att starta företaget från början men när vi upptäckte att det fanns en brist på marknaden var det min fru Eva som kom på idén att vi borde starta ett företag och erbjuda den här nischen till den svenska marknaden. Vi startade vårt företag redan 1992 så vi var väldigt tidiga, detta var innan webben slog igenom vilket innebar att vi fick vara uthålliga i början. Men det positiva med det hela var att vi var först i Sverige med den här nischen, vilket jag tror har bidragit till att vi har blivit så stora som vi har blivit.

Varför valde ni Abicart som e-handelsplattform?
När vi 2009 ville satsa på en mer avancerad webshopslösning gjorde vi en grundlig research för att hitta den plattformen som passade oss bäst och vi landade i att använda oss utav Abicart. Anledningen till att vi valde er var för att det är en extremt prisvärd plattform och dessutom hade vi precis börjat använda oss utav Specter som affärssystem och Abicart erbjuder en integration som sammankopplar Specter och Abicart. Vilket innebär att allt som säljs på hemsidan automatiskt ändras i lagersaldot i realtid, vilket vi uppskattar väldigt mycket. Just den kopplingen mellan Abicart och Specter var en viktig del för oss och det var en av anledningarna till att vi valde Abicart som e-handelsplattform. En annan integration som vi använder oss utav är Trustpilot och det är väldigt viktigt för oss. Vi är väldigt nöjda med Abicart som plattform och vi har haft den sedan 2009 utan att vilja byta.

Vilket abonnemang hos oss använder ni och varför?
Vi använder oss av Pro abonnemanget på Abicart och det har vi haft sedan starten tror jag. Vi har vuxit oss stora de senaste åren så för oss är det absolut nödvändigt att ha det abonnemanget för att driva vårt företag framåt och för att kunna använda de integrationer som vi vill ha och vi får väldigt mycket för pengarna. Fram tills nu har vi haft en gemensam webshop för hembryggarna och för små bryggerierna men nu håller vi på att skapa ett flerbutikssystem. Abicart hjälper oss att utveckla en underbutik som ska vara helt inriktad mot bryggerier. Så inom några veckor kommer vi att driva två webshoppar på Abicarts e-handelsplattform, en mot privatkunder och en mot företag. Det ska bli spännande att följa hur det kommer utvecklas framöver.

Svantes bästa tips till andra som vill starta webshop:
  • Mitt tips är att hitta något man själv är intresserad av och duktig på. Det kommer man vinna på i längden och dessutom blir arbetet roligare om du har ett genuint intresse av det du säljer. Kombinerar du det med produkter och en nisch som inte är så vanlig så det finns få etablerade företag på marknaden finns det väldigt stora chanser att etablera en stor e-handel. 
  • En annan viktig sak att tänka på när man ska driva en e-handel är kundservice. Man ska alltid ha som mål att hålla kunden nöjd, särskilt när man jobbar mot en nischad marknad. Då är man oftast okänd för nya handlare och då är det viktigt att visa upp att man är ett företag man kan lita på, det kan man exempelvis visa upp genom att dela sina omdömen på Trustpilot. Det innefattar en trygghet hos nya besökare och kunder. 

Kika in på Humlegårdens mysiga webshop!

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.