Lekute - "Vi vill driva en webshop som vi själva uppskattar"

Art. no. 216385397 24 Apr 2025

Lek Ute i Norden AB är ett familjeföretag som ägs och drivs av Mikael och Sofie Sjöstrand.

2018 tog Mikael och Sofie över verksamheten Lekute.se. Mikael har tidigare erfarenhet av att jobba som butikschef och Sofie har jobbat med ekonomi och tillsammans var de nyfikna på att få driva och sköta om något eget. De köpte upp ett koncept som redan fanns men under åren har de utvecklats från att ta in varor från 2 leverantörer till 10. Lekute erbjuder de mesta inom uteleksaker för barn men deras största kategori är studsmattor, pooler och fotbollsmål. Mikael och Sofie har genom åren även utvidgat verksamheten och köpt upp två ytterligare webshoppar, så idag driver de lekute.se, kickbike.se och alhobby.se. 

Mikael berättar mer om familjeföretagets historia:

"Vi vill driva en webshop som vi själva uppskattar"

Vad säljer ni i er butik Lekute?
Vårt mål är att ge våra kunder uteleksaker till hög kvalitet och till ett bra pris. Vi vill driva en webshop som vi själva skulle uppskatta att handla hos. Därför ligger vårt fokus på att köpa in produkter till hög kvalitet som håller länge. För att förlänga livet på våra produkter säljer vi även reservdelar till dem. För oss är det viktigt att erbjuda hållbara produkter och ge personliga hjälp till våra kunder, både innan, under och efter köpet. 

Jag har alltid haft mycket energi och en drivkraft och jag tycker det är kul att sälja. Jag har många års erfarenhet inom detaljhandeln och jag kände att det var dags att utvecklas på ett nytt sätt. Att driva en egen butik hade funnits som tanke i många år och 2018 kände vi oss redo att ta det steget. 

Ni säljer endast era produkter på webben, har ni funderat över att starta upp en fysisk butik i tillägg?
Ja det har vi men vi har kommit fram till att det bästa för oss och våra produkter är att hålla oss till att endast ha en webshop. Men i vår lagerlokal har vi en visningshall där kunder kan komma och kolla på våra studsmattor som finns uppställda där. Det gör vi för att våra kunder ska ha möjlighet att testa och känna på våra produkter. Vi har inga bestämda tider utan kunderna får höra av sig och bestämma vilken tid de vill/kan komma så löser vi det. 

Det jag gillar med att driva en webshop jämfört med en fysisk butik, som jag har jobbat med i många år tidigare, är att det är ett högre tempo och man behöver hålla fler bollar i luften samtidigt. Man har kvar den roliga delen med att sälja och ta hand om kunder men samtidigt så tycker jag det är roligt att hitta nya lösningar för att hela tiden förbättra verksamheten. Det kan gälla allt från kundservice till marginal strategi. 

Varför valde ni Abicart som e-handelsplattform?
När vi tog över verksamheten använde de tidigare ägarna Abicart och vi såg ingen anledning till att byta. Vi såg att det fanns potential hos Abicart att utveckla vår verksamhet och en av de viktigaste bitarna för oss var att det finns smarta lösningar som effektiviserar arbetet för oss. Kort efter att vi tog över webshopen kopplade vi ihop Abicart med vårt affärssystem Specter samt med vårt leverantörssystem Nshift. Abicart, Specter och Nshift har ett väldigt bra samspel, det gör att mycket arbete sker automatiserat och det effektiviserar vårt arbete enormt.

Som egenföretagare har man mycket och göra och det är viktigt att prioritera sitt arbete och för oss var det viktigt att vi får den här automatiken. Jag är inte duktig på IT och jag vill inte lägga ner massa tid på den biten, det ska bara fungera. Abicart gör det möjligt för oss att släppa den biten och det uppskattar jag väldigt mycket. Det gör att jag istället kan fokusera på våra kunder och vår verksamhet. 

Våra andra två verksamheter använde sig av andra e-handelsplattformar men vi har valt att flytta över dem till Abicart. Anledningen till det är att vi är väldigt nöjda med kopplingarna som gör webshopparna automatiserade och effektiva samt att kommunikationen med Abicart har fungerat väldigt bra genom åren. Vi är jättenöjda med Abicart och det känns jättebra att utöka med ytterligare en butik inom kort på.

Vi rekommendera absolut Abicart. Om man är som jag och vill släppa IT biten och fokusera på sin verksamhet och på att sälja istället så är Abicart en enkel, billig och effektiv lösning.

Vad är det bästa med att driva ett eget företag och webshop?
Jag tycker att det bästa med att driva eget är att få göra affärer. Att man får vara självständig, man får ta egna beslut när man ska göra affärer och så får man ett kvitto på om man gör ett bra jobb eller inte. Förhoppningsvis tjänar man också pengar på det i slutänden. Man får själv bestämma vad som är viktigt att lägga ner tid på och man får tänka utanför boxen. Vi gillar och tror på det vi gör och vi jobbar med något som är roligt. Visst lägger man ner mycket tid på sitt företag men det är oftast väldigt roligt längst vägen, de roliga överväger helt klart de tråkiga bitarna.

Har du några tips till andra som vill starta webshop?
Man har begränsat med tid som egenföretagare så jag tycker att det viktigaste när man driver en webbshop är att fokusera på det man är bra på. Välj ut några saker som du ska fokusera att bli bäst på, för ingen hinner med allt. Man måste prioritera och begränsa sig så man gör några saker riktigt bra. Tänk också på att fokusera på de saker som faktiskt kommer generera pengar. Gör färre saker men se till att göra dem riktigt bra. Det genererar mer pengar och man får en skönare känsla i kroppen på kvällen.

Utmaningen som finns om man vill få sin webshop att växa är att hitta rätt pris som täcker alla kostnader. Se till att få marginal på det du säljer som täcker alla kostnader. Steget från att driva själv till att växa är svårt, vill du växa måste du tänka på att marginalerna måste täcka utgifterna även när du har växt och behöver hyra, extra personal m.m. Ha med det i planen från början när du sätter dina priser så att marginalerna kan täcka de kostnaderna när ni sedan växer. 

När man ska starta en webshop är det viktigt att tänka på vad kunden vill ha och vad konkurrenterna erbjuder. Se till att hitta något som särskiljer er från andra, man ska absolut inte erbjuda samma som konkurrenterna. Då blir det svårt att nå ut, utan hitta ditt eget och bli unik så blir det lättare att tränga genom bruset. 

Använd er av Trustpilot, det är ett bra sätt för nya kunder att få en fingervisning om hur företaget är samtidigt som du själv får in feedback på vad du behöver förbättra. Vi visar upp alla våra omdömen. Ibland är visa kunder inte nöjda och då svarar vi dem och har vi gjort fel så åtgärdar vi det problemet. 

Vilket abonnemang hos oss använder du och varför?
Jag tror att vi har haft PRO abonnemanget från start. Anledningen till det är att vi ville använda oss utav kopplingen med Specter och Nshift samt att vi ville ha flera butiker.

Temat Bountiful valde vi för vi tyckte att det temat var mest praktiskt, det har en tydlig och enkel struktur. Vi får höra från våra kunder att det tycker att det är enkelt och lätt att hitta på vår hemsida och det är precis det vi är ute efter. Vi vill att man enkelt ska hitta på vår hemsida och att den ska vara inspirerande.

Välkommen till Lekute!

Kolla in Kickbike

Allvar och Lek Distribution

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.