Kunder, kundregister och kundinloggning

Art. no. 216070309

No alt text available

Kundregister och kundinloggning kan du använda dig av både för privatpersoner som vill ha ett konto på webshopen, eller om du säljer B2B(Företagskunder) och vill ha ett separat urval av sortimentet eller egna prislistor till dessa kunder.

I Abicart Plus och Pro kan du aktivera kundinloggning. Varför ska jag göra det? Finns det fördelar och nackdelar? Varför ska jag ha ett separat kundregister när alla kunduppgifter finns på ordern?

Vilka fördelar finns det med kundinloggning?

Inloggade kunder kan se sina gamla beställningar och följa upp beställningar via spårningsnummer på "Mina sidor". Det går även att koppla inloggade kunder till olika kundgrupper så att de får tillgång till ett annat sortiment, andra prislistor etc.

Vilka nackdelar finns det med kundinloggning?

Det kan vara lite krångligt att skapa ett nytt konto och verifiera det via e-post. Om inte kunden kommer ihåg sina inloggningsuppgifter måste de klicka på "glömt lösen" och sedan skapa ett nytt lösenord via e-post. Detta kan upplevas som jobbigt och svårt och KAN vara en orsak till att kunden inte orkar slutföra köpet.

När ska jag använda kundinloggning i butiken?

Om du säljer till andra företag (B2B) så kan det vara bra att ha en inloggning, och inte vill ha sortimenten öppet för alla utan vill kunna begränsa produkter och priser.

Om du använder en Checkout-lösning i kassan som gör att det går väldigt snabbt för köparen att avsluta köpet så bör du inte använda tvingad kundinloggning om det inte verkligen behövs.

Tips: Ha en frivillig inloggning så kan de kunder som verkligen vill registrera ett konto. 

Kundinställningar

Gå till Kunder -> Kundinställningar 

Krav på inloggning

Här ställer du in om dina kunder måste logga in eller inte. Det finns två olika val, "Ingen inloggning krävs för att få full åtkomst till butiken" som är vald från start. Detta innebär att kunderna kan logga in om de vill men det är inget tvång utan det går också att handla som "gäst" utan inloggning. 

Det andra valet, "Inloggning krävs för att kunna se priser och beställa" gör att hela butiken blir låst och på startsidan visas ett inloggningsformulär. Kunden måste då logga in för att kunna se något innehåll överhuvudtaget. 

Vill du att kunder ska kunna logga in behöver du även aktivera detta i temat. Gå till Utseende -> Teman -> välj tema, redigera -> Innehåll -> Sidhuvud -> Kundinloggning -> välj "På". Spara. 

Behörighet

Här ställer du in vad inloggade kunder kan se under "Mina sidor" när de är inloggade. 

Icke-inloggade kunder

Vad ska en vanlig besökare se när dom besöker butiken. Ska dom ha tillgång till hela sortimentet eller är det endast inloggade kunder som ska göra det. Här finns olika val för att begränsa sortimentet för icke-inloggade kunder.

Nya kunder

Ska nya kunder kunna registrera kundkonton själva eller vill du som butiksägare skapa kundkonton för dina kunder och istället maila ut? Som default är registreringen stängd och ni kan aktivera den här. 

Kundnummer

Om du har valt att ha en öppen registrering, så att kunderna själva kan skapa kundkonton, kan du ställa in så att det genereras ett kundnummer automatiskt. Om du inte aktiverar funktionen kommer inga kunder få något kundnummer. Du kan ange kundnummer manuellt på kunderna i efterhand om det önskas.

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.