JH Store und Jernhest - Freunde aus der Kindheit gründen ihre eigene Marke
Art. no. 216385427 24 Apr 2025
Als die beiden Jugendfreunde Daniel und Marcus zurück nach Linköping zogen, wuchs die Idee, ein eigenes Unternehmen zu gründen. Beide hatten einige Jahre im Einzelhandel gearbeitet und hatten nun den Drang, ihr eigenes Geschäft zu führen. Aufgrund ihrer früheren Berufserfahrung waren sie mit dem Markt vertraut und wussten, dass es in der Mittelklasse an Schmuck mangelte. Um diese Lücke zu füllen, gründeten sie 2013 ihre Marke Jernhest.
Zu dieser Zeit waren Webshops noch nicht so weit entwickelt, aber Daniel und Marcus wollten diesen Teil sowohl für Einzelhändler als auch für Privatpersonen einfacher machen. Sie wollten es für jeden leicht zugänglich machen, und dieses Ziel verfolgen sie auch heute noch. Sie begannen mit einem Ausstellungsgeschäft in Verbindung mit ihrem 40 m2 großen Büro, das an 2 Tagen in der Woche geöffnet war, damit Einzelhändler kommen und sich das Sortiment ansehen konnten. Im Laufe der Jahre hat sich das Geschäft weiterentwickelt und vor etwa 2 Jahren sind sie in neue Räumlichkeiten von 140 m2 umgezogen, die eine bessere Lage sowie Kundenparkplätze bieten.
Im Jahr 2017 wuchs das Geschäft JH Store als Konzept aus Jernhest heraus. Der JH Store ist aus dem Ausstellungsgeschäft für Jernhest hervorgegangen. Um ein breiteres Sortiment und ein ganzheitlicheres Konzept anbieten zu können, begannen sie, Produkte anderer Marken aufzunehmen, die zum gleichen Profil wie ihr Schmuck und ihre Accessoires passen. Der JH Store hat sich zu einem Einzelhändler für seine eigene Marke Jernhest sowie für andere Qualitätsmarken für Arbeitskleidung entwickelt. Der Webshop JH Store und das physische Geschäft richten sich an Privatpersonen, während ihr Webshop Jernhest an Einzelhändler verkauft wird. Mit der Gründung des JH Store sind sie zu ihrem eigenen Einzelhändler geworden und haben ihren Markt erweitert, indem sie auch an Privatkunden verkaufen.
Daniel erzählt ihre Geschichte:
"Att få gå till ett jobb som jag har skapat själv är en otrolig lyx"
Vad säljer ni i er butik JH Store?
Vi skapade konceptet JH Store för att fylla gapet mellan jobb och vardag. Hos oss hittar du en blandning av moderna workwear kläder samt smycken och accessoarer till hög kvalité. Vi har kända varumärken som Carhartt Workwear, Dickies, Vans, Red Wing, Blundstone, Brixton, Resteröds, Bros Workwear, Jernhest m.fl. Våra varumärken är handplockade ifrån de kulturer som inspirerar till en skön vardag.
Ni driver 2 webshopar och en fysisk butik, hur kommer det sig att ni har valt att jobba med båda delar?
Vi lägger störst fokus på våra webshoppar för det är där vi kan nå ut till en större marknad men vi gillar verkligen att ha kundkontakten och servicen i den fysiska butiken. Vi gillar utmaningen i att göra det så enkelt och tillgängligt för kunden som möjligt i båda leden och man behöver tänka väldigt olika beroende på om kunden är i den fysiska butiken eller i vår webshop. Vi tycker det är roligt och trivs väldigt bra med att ta hand om kunderna som kommer in i den fysiska butiken. De kunderna är enklare att se hur köpsresan ser ut och det är enklare att ge den servicen de behöver för att hitta det dem söker. Samma kundupplevelse och service strävar vi efter att ge våra kunder i webshoppen också. På webben är det en större utmaning för hur ska man få kunden att drivas till rätt produkter när man inte kan prata med dem fysiskt. Till skillnad från butiken där vi lättare kan studera hur kunden rör sig och man kan prata med dem och hjälpa dem på ett helt annat sätt än på webshopen. För att få en uppfattning om hur våra kunder rör sig i vår webshop analyserar vi vår data och genom den insikten bygger vi upp vår webshop för att våra kunder ska få en så bra kundupplevelse som möjligt. Det svåra här är dock att hitta en balans för går man enbart på datan så blir sidan väldigt fyrkantig och platt så man behöver frångå datan lite för att behålla sin personlighet. För att optimera användarupplevelsen har vi valt att ta in några externa som hjälper oss att göra dynamiska produktgriddar. Vi drivs av att göra det så enkelt som möjligt för kunden oavsett om det är i den fysiska butiken eller online. För oss är enkelheten och service det viktigaste i båda butikerna. Vi gillar att ha kundkontakten i butik men vårt fokus ligger på webshoppen. Den är uppbyggd för att vara så enkel och bra online som möjligt och sedan driver vi den fysiska butiken i tillägg. Butiksytan är uppbyggd på så sätt att vi kan använda oss utav den när vi tar kort till våra sociala medier så att vi ska få ett snyggt och enhetligt helhetsintryck.
Varför valde ni Abicart som e-handelsplattform?
Vi startade upp med Abicart från början när vi skapade Jernhest. Anledningen till att vi valde Abicart som e-handelsplattform var för att ni erbjuder många funktioner och integrationer till en låg kostnad samt att det var väldigt lätt att starta upp en webshop hos er. Vi rekommenderar absolut Abicart om man vill starta upp en webshop. Jag kollar runt hela tiden bland andra bolag för att se vad de erbjuder. Jag kollar allt från liknande prisklass som Abicart till de som kostar upp mot 300 000 kr att koppla upp sig på men det är svårt att hitta något som passar bättre för oss. Abicart är ett väldigt prisvärt alternativ med tanke på alla de funktioner man får tillgång till och dessutom är det väldigt enkelt att jobba i.
Vad är det bästa med att driva ett eget företag och webshop?
Att vi får göra det vi tycker är roligt. Jag gör det jag vill, jag har skapat min egen roll precis så som jag vill ha den och man utvecklar sitt företag precis så som man själv vill. Det är kul att vara involverad i allt och vara med och bestämma hur utvecklingen ska drivas framåt. Att få gå till ett jobb som jag har skapat själv är en otrolig lyx.
Har du några tips till andra som vill starta webshop?
Gör en enkel sida, Tänk på användarupplevelsen och gör sidan enkel och anpassad efter din målgrupp. Glöm inte bort att ta hand om dina kunder, kundtjänst är värt så mycket. Lika lite som kunderna vill vänta på en leverans vill de heller inte vänta på svar om de har problem eller frågor så se till att finnas där för dina kunder. Det kommer du tjäna på i längden. Man kommer långt med att ha en bra och snabb kundservice och en sida som är enkel att handla från.
Vilket abonnemang hos oss använder du och varför?
Vi har Nordic på JH Store och Brew på Jernhest. Temat Nordic gillar vi bäst när det gäller upplägget och gridden. På Jernhest testade vi Brew för att testa ett nytt tema och för att det är lite kul att jämföra dem mot varandra.
Vi har haft PRO abonnemanget från start för att få tillgång till så många funktioner som möjligt. Vi behöver allt från artikel filter, rabattsystem, prislista, inloggning för kunder m.m. Alla funktioner, direktkopplingar och automatiserade lösningarna som finns vill vi ha för att göra helhetsupplevelsen för våra kunder så användarvänlig som möjligt. Mycket finns inom Abicart men vi har även kopplat ihop vår webshop med vissa externa firmor för att få det så optimerat som möjligt.