JH Store och Jernhest - Barndomsvännerna startade upp eget varumärke
Art. no. 216385427 24 Apr 2025
I samband med att de två barndomsvännerna Daniel och Marcus flyttade hem till Linköping igen växte idén om att starta eget fram. Båda hade jobbat inom detaljhandeln med olika uppdrag i ett antal år och nu hade de fått suget av att driva något eget. I och med deras tidigare arbetslivserfarenheter var dem bekanta med marknaden och de visste att det fanns en brist av smycken i medelklassen. För att täcka den bristen startade de upp sitt varumärke Jernhest 2013.
På denna tid var inte webshopar så utvecklade men Daniel och Marcus ville göra den delen enklare för både återförsäljare och privatpersoner. De ville göra det lättillgängligt för alla och det målet har de kvar än idag. De startade med att ha en showroombutik i samband med sitt kontor på 40 m2, som var öppen 2 dagar i veckan, så att återförsäljare kunde komma och kolla på deras utbud. Genom åren har verksamheten utvecklats och för ca 2 år sedan flyttade de till nya lokaler på 140 m2 som har bättre placering samt kundparkering.
2017 växte verksamheten JH Store fram som ett koncept ur Jernhest. JH Store utvecklades från deras showroombutik för Jernhest. För att få ett större utbud och ett mer helhetskoncept började dem ta in produkter från andra märken som passade in på samma profil som deras smycken och accessoarer. JH Store har blivit en återförsäljare av deras egna varumärke Jernhest ihop med andra kvalitémärken inom workwear. Webshopen JH Store och den fysiska butiken vänder sig mot privatpersoner medan deras webshop Jernhest säljs mot återförsäljare. Genom att starta upp JH Store har de blivit sin egna återförsäljare och utökat sin marknad genom att även sälja till privatkunder.
Daniel delar deras story:
"Att få gå till ett jobb som jag har skapat själv är en otrolig lyx"
Vad säljer ni i er butik JH Store?
Vi skapade konceptet JH Store för att fylla gapet mellan jobb och vardag. Hos oss hittar du en blandning av moderna workwear kläder samt smycken och accessoarer till hög kvalité. Vi har kända varumärken som Carhartt Workwear, Dickies, Vans, Red Wing, Blundstone, Brixton, Resteröds, Bros Workwear, Jernhest m.fl. Våra varumärken är handplockade ifrån de kulturer som inspirerar till en skön vardag.
Ni driver 2 webshopar och en fysisk butik, hur kommer det sig att ni har valt att jobba med båda delar?
Vi lägger störst fokus på våra webshoppar för det är där vi kan nå ut till en större marknad men vi gillar verkligen att ha kundkontakten och servicen i den fysiska butiken. Vi gillar utmaningen i att göra det så enkelt och tillgängligt för kunden som möjligt i båda leden och man behöver tänka väldigt olika beroende på om kunden är i den fysiska butiken eller i vår webshop. Vi tycker det är roligt och trivs väldigt bra med att ta hand om kunderna som kommer in i den fysiska butiken. De kunderna är enklare att se hur köpsresan ser ut och det är enklare att ge den servicen de behöver för att hitta det dem söker. Samma kundupplevelse och service strävar vi efter att ge våra kunder i webshoppen också. På webben är det en större utmaning för hur ska man få kunden att drivas till rätt produkter när man inte kan prata med dem fysiskt. Till skillnad från butiken där vi lättare kan studera hur kunden rör sig och man kan prata med dem och hjälpa dem på ett helt annat sätt än på webshopen. För att få en uppfattning om hur våra kunder rör sig i vår webshop analyserar vi vår data och genom den insikten bygger vi upp vår webshop för att våra kunder ska få en så bra kundupplevelse som möjligt. Det svåra här är dock att hitta en balans för går man enbart på datan så blir sidan väldigt fyrkantig och platt så man behöver frångå datan lite för att behålla sin personlighet. För att optimera användarupplevelsen har vi valt att ta in några externa som hjälper oss att göra dynamiska produktgriddar. Vi drivs av att göra det så enkelt som möjligt för kunden oavsett om det är i den fysiska butiken eller online. För oss är enkelheten och service det viktigaste i båda butikerna. Vi gillar att ha kundkontakten i butik men vårt fokus ligger på webshoppen. Den är uppbyggd för att vara så enkel och bra online som möjligt och sedan driver vi den fysiska butiken i tillägg. Butiksytan är uppbyggd på så sätt att vi kan använda oss utav den när vi tar kort till våra sociala medier så att vi ska få ett snyggt och enhetligt helhetsintryck.
Varför valde ni Abicart som e-handelsplattform?
Vi startade upp med Abicart från början när vi skapade Jernhest. Anledningen till att vi valde Abicart som e-handelsplattform var för att ni erbjuder många funktioner och integrationer till en låg kostnad samt att det var väldigt lätt att starta upp en webshop hos er. Vi rekommenderar absolut Abicart om man vill starta upp en webshop. Jag kollar runt hela tiden bland andra bolag för att se vad de erbjuder. Jag kollar allt från liknande prisklass som Abicart till de som kostar upp mot 300 000 kr att koppla upp sig på men det är svårt att hitta något som passar bättre för oss. Abicart är ett väldigt prisvärt alternativ med tanke på alla de funktioner man får tillgång till och dessutom är det väldigt enkelt att jobba i.
Vad är det bästa med att driva ett eget företag och webshop?
Att vi får göra det vi tycker är roligt. Jag gör det jag vill, jag har skapat min egen roll precis så som jag vill ha den och man utvecklar sitt företag precis så som man själv vill. Det är kul att vara involverad i allt och vara med och bestämma hur utvecklingen ska drivas framåt. Att få gå till ett jobb som jag har skapat själv är en otrolig lyx.
Har du några tips till andra som vill starta webshop?
Gör en enkel sida, Tänk på användarupplevelsen och gör sidan enkel och anpassad efter din målgrupp. Glöm inte bort att ta hand om dina kunder, kundtjänst är värt så mycket. Lika lite som kunderna vill vänta på en leverans vill de heller inte vänta på svar om de har problem eller frågor så se till att finnas där för dina kunder. Det kommer du tjäna på i längden. Man kommer långt med att ha en bra och snabb kundservice och en sida som är enkel att handla från.
Vilket abonnemang hos oss använder du och varför?
Vi har Nordic på JH Store och Brew på Jernhest. Temat Nordic gillar vi bäst när det gäller upplägget och gridden. På Jernhest testade vi Brew för att testa ett nytt tema och för att det är lite kul att jämföra dem mot varandra.
Vi har haft PRO abonnemanget från start för att få tillgång till så många funktioner som möjligt. Vi behöver allt från artikel filter, rabattsystem, prislista, inloggning för kunder m.m. Alla funktioner, direktkopplingar och automatiserade lösningarna som finns vill vi ha för att göra helhetsupplevelsen för våra kunder så användarvänlig som möjligt. Mycket finns inom Abicart men vi har även kopplat ihop vår webshop med vissa externa firmor för att få det så optimerat som möjligt.