De tog sin e-handel utomlands

Art. no. 216462867 24 Apr 2025

Frågestund med Niclas på Ekokul.

Har du någon gång funderat på hur det skulle vara att lansera din e-handel i något annat land? Ekokul startade sin verksamhet 2008 och inriktar sig bland annat på leksaker som är hållbart producerade. Sex år efter starten lanserade de sin webbshop i Finland och året därpå i Danmark. I dagens blogginlägg pepprar vi Ekokuls grundare Niclas Lundgren med frågor om hur de gjorde, vilka erfarenheter de fått med sig och vilka tips de kan dela med sig av. Häng med!

Innan vi går in på själva e-handeln, berätta lite om vilka ni är!

- Ekokul startades år 2008 och är ett familjeföretag som drivs av viljan att förändra. Vi letar hela tiden efter produkter som kan bli det självklara valet framför massproducerade produkter utan minsta eftertanke. Vi tror på glädje och attraktionskraft i stället för pekpinnar och skräckpropaganda. Vi vill kunna erbjuda leksaker och babyartiklar med mera som uppfyller de krav som många konsumenter numera tycker är självklara för andra produkter, som livsmedel och barnkläder. Vi letar efter produkter som bland annat är ekologiska, hållbara, återvinningsbara och rättvist handlade. Vi får än så länge nöja oss med att vi i alla fall prickar in ett par av alla våra kriterier, men det tycker vi åtminstone är en bra början.

 

Niclas Lundgren, grundare av Ekokul.

 

Hur fick ni idén till Ekokul?

- Den föddes 2007. Jag och min fru Anna hade diskuterat olika affärsidéer och haft en dröm om att driva eget. När vi insåg att det fanns en lucka på marknaden för ekologiska och miljövänliga leksaker och barnprodukter började vi jobba på att lansera en webbshop. Vi var relativt tidigt ute och har fått vara med på en spännande resa där vi verkligen sett inifrån hur e-handeln har utvecklats och hur kundbeteende och köpmönster har förändrats.


Ekokul har ingen fysisk butik utan bedriver hela sin försäljning online. Efter sex års arbete på den svenska marknaden var det så dags att lansera webbshopen utomlands 2014.

Hur kom ni på att ni ville gå utanför Sveriges gränser och hur gjorde ni?

- Köpenhamn ligger ett stenkast från Malmö där vi har vårt kontor, så det var ganska naturligt att vi skulle lansera vår shop utomlands. Att det däremot blev Finland och inte Danmark som blev vårt första nya land var mer en slump. Detta då vi hittade en bra samarbetsparter i just Finland som kunde ta hand om översättningar och kundtjänst. Under 2015 lanserade vi Ekokul även i Danmark.


Vad har det betytt för er verksamhet att gå internationellt?

- Konkurrensen inom e-handeln i Sverige har hårdnat de senaste fem åren och det är fler företag som ska dela på kakan. Genom att vi satsat internationellt har vi kunnat hålla omsättningen på en stabil nivå och bygga ut vår verksamhet med ett större sortiment.


Vilka lärdomar har ni dragit?

- Det är stor skillnad på kunders i beteende i de olika länderna. Våra svenska och finska kunder har ofta mer tålamod och förståelse när något inte fungerar som det ska, exempelvis vid en leveransförsening. Danska kunder ställer däremot mycket högre krav och tolererar sällan att något kan gå fel. Dessutom – nya marknader innebär nya utmaningar. Förutom kunskap om kunderna är det av avgörande betydelse att känna till de väsentliga lagar och regler som inverkar på företagandet i det nya landet.

Vad har varit svårast med att växa till andra länder?

- Fraktpriserna är alltid en utmaning och det är ofta de höga fraktpriserna som gör det svårt att etablera sig i ett nytt land. Det kan också vara en utmaning att hålla jämnt tempo i översättningar till de olika språken. Först skriver vi den svenska texten för en artikel och sedan måste vi invänta översättning till danska och finska vilket gör att det hela tiden finns en viss eftersläpning.

Vad tycker ni om Abicarts e-handelsplattform?

- Något som är bra är att man enkelt kan lägga till olika språk och domäner till sin webbshop och att alla standardiserade texter redan är översatta. Dessutom var det enkelt att komma igång samtidigt som priset är väldigt konkurrenskraftigt. 


Niclas fem tips till dig som funderar på att lansera din webbshop utomlands:

  1. Hitta en pålitlig och långsiktig samarbetspartner i landet du vill etablera dig i, som kan ta hand om översättningar och kundtjänst.
  2. Tänk igenom fraktpriserna och leveranstiderna. Går ekonomin ihop?
  3. Underskatta inte kostnaden av översättningsarbetet.
  4. Försök att få gratis marknadsföring genom samarbeten och riktade mejl till press och journalister.
  5. Har du en liten budget så försök få till ett samarbetsavtal som bygger på andel av vinsten istället för fast timarvode.

Vi tackar Niclas för pratstunden och önskar honom stort lycka till i framtiden!
Vill du veta mer om Ekokul hittar du deras webbshop här.

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.