De tog sin e-handel utomlands
Art. no. 216462867 24 Apr 2025
Frågestund med Niclas på Ekokul.
Har du någon gång funderat på hur det skulle vara att lansera din e-handel i något annat land? Ekokul startade sin verksamhet 2008 och inriktar sig bland annat på leksaker som är hållbart producerade. Sex år efter starten lanserade de sin webbshop i Finland och året därpå i Danmark. I dagens blogginlägg pepprar vi Ekokuls grundare Niclas Lundgren med frågor om hur de gjorde, vilka erfarenheter de fått med sig och vilka tips de kan dela med sig av. Häng med!
Innan vi går in på själva e-handeln, berätta lite om vilka ni är!
- Ekokul startades år 2008 och är ett familjeföretag som drivs av viljan att förändra. Vi letar hela tiden efter produkter som kan bli det självklara valet framför massproducerade produkter utan minsta eftertanke. Vi tror på glädje och attraktionskraft i stället för pekpinnar och skräckpropaganda. Vi vill kunna erbjuda leksaker och babyartiklar med mera som uppfyller de krav som många konsumenter numera tycker är självklara för andra produkter, som livsmedel och barnkläder. Vi letar efter produkter som bland annat är ekologiska, hållbara, återvinningsbara och rättvist handlade. Vi får än så länge nöja oss med att vi i alla fall prickar in ett par av alla våra kriterier, men det tycker vi åtminstone är en bra början.
Hur fick ni idén till Ekokul?
Ekokul har ingen fysisk butik utan bedriver hela sin försäljning online. Efter sex års arbete på den svenska marknaden var det så dags att lansera webbshopen utomlands 2014.
Hur kom ni på att ni ville gå utanför Sveriges gränser och hur gjorde ni?
Vad har det betytt för er verksamhet att gå internationellt?
Vilka lärdomar har ni dragit?
Vad har varit svårast med att växa till andra länder?
Vad tycker ni om Abicarts e-handelsplattform?
Niclas fem tips till dig som funderar på att lansera din webbshop utomlands:
- Hitta en pålitlig och långsiktig samarbetspartner i landet du vill etablera dig i, som kan ta hand om översättningar och kundtjänst.
- Tänk igenom fraktpriserna och leveranstiderna. Går ekonomin ihop?
- Underskatta inte kostnaden av översättningsarbetet.
- Försök att få gratis marknadsföring genom samarbeten och riktade mejl till press och journalister.
- Har du en liten budget så försök få till ett samarbetsavtal som bygger på andel av vinsten istället för fast timarvode.
Vi tackar Niclas för pratstunden och önskar honom stort lycka till i framtiden!
Vill du veta mer om Ekokul hittar du deras webbshop här.