Ekokul - från dröm till framgångsrik e-handel

Art. no. 216462983 24 Apr 2025

Niclas och Anna är grundarna av den framgångsrika e-handeln Ekokul. Från dröm till en framgångsrik verksamhet delar Niclas med sig av deras spännande resa med att bygga en framgångsrik e-handel, friheten med att driva en webshop samt värdefulla tips till dig som vill starta en egen webshop.

Vad säljer ni i er butik?

Vår ursprungliga affärsidé var att erbjuda ekologiska och rättvisa leksaker och babyartiklar, så våra kunder var framförallt föräldrar med mindre barn. Vi ville sälja leksaker som skulle vara det självklara valet framför massproducerade plastleksaker utan minsta eftertanke. Våra kunder har med ökad medvetenhet breddat sin efterfrågan på bra varor även inom andra produktkategorier, så man kan säga att det är tack vare våra kunder som vi idag kan erbjuda varor inom hygien, hälsa, rengöring, hushåll mm. Vi är alltid tacksamma för våra kunders återkoppling som ger oss tips på artiklar som saknas i den konventionella handeln. I och med det breddade utbudet har vi idag kunder i alla åldrar. Föräldrar med äldre barn fortsätter att vara oss trogna även när leksaksåldern är passerad.

Varför valde ni att starta en e-handel? 

Idén till Ekokul föddes 2007. Jag och min fru Anna hade alltid diskuterat olika affärsidéer och haft en dröm om att driva eget. När vi insåg att det fanns en lucka på marknaden för ekologiska och miljövänliga leksaker och barnprodukter började vi jobba på att lansera en webshop. Vi tittade mot England, USA och till och med Italien och hittade ett antal produkter som blev det första lilla sortimentet i Ekokuls webshop som vi lanserade i juni 2008. 

Hur har eran e-handel utvecklats sedan starten? 

Omsättningen har ungefär legat på samma nivå under alla år som vi bedrivit e-handel. Vi har valt att inte expandera, utan istället hålla företaget ganska personligt och litet för att på så sätt behålla den egna friheten, men även känslan av ett företag som bryr sig och tar hand om sina kunder. Företaget har varit och är ett enmansföretag och det som vi inte själva klarar av lägger vi ut på entreprenad. Tex så tar ett annat företag hand om vårt lager och packar våra varor.

I vilka länder säljer ni era produkter? 

Vi startade vår försäljning i Sverige, men nu har vi även en finsk och en dansk webbutik med kundtjänst på både finska och danska. En del försäljning går även till Norge men det är ingen marknad som vi aktivt bearbetar.

Vad fick er att välja Abicart som e-handelsplattform? 

När vi startade år 2008 så fanns det inte så många svenska e-handelsplattformar att välja på. En undersökning av olika plattformar hade gett Textalk bra omdöme och priset var också tilltalande. Det var en perfekt plattform för ett nystartat företag som inte ville dra på sig för stora initiala kostnader och där man själv relativt enkelt själv kunde skapa sig en egen butik genom att prova sig fram.

Vilka är de största utmaningarna ni stött på när det gäller att driva en e-handel, och hur har ni löst det? 

Google är och har alltid varit den största utmaningen. Spelreglerna för SEO ändras ständigt och de organiska sökresultaten har knuffats längre och längre ned av sök- och shopping annonser. Att få konverteringar genom organiska sökningar har blivit svårare och idag måste vi annonsera betydligt mer för att driva trafik till vår webshop.

Hur marknadsför ni eran webshop? 

Vi har jobbat kontinuerligt med SEO och content marketing ända sedan starten vilket har gett oss en sund balans i vår trafikmix. Organisk trafik, bloggare och uppmärksamhet i media har gett oss väldigt mycket gratistrafik. Vi har jobbat med nyhetsbrev ända sedan starten och lyckats bygga upp en riktigt bra kunddatabas som fortfarande ger bra utdelning. Analog annonsering har vi inte ägnat oss åt mer än några få test. När vi var ett nystartat företag så var vår affärside ganska unik och vi fick mycket uppmärksamhet av media vilket gav gratis marknadsföring. Idag marknadsför vi oss i första hand genom Google Shopping, men även en del samarbeten med bloggare och influencers. Men den bästa marknadsföringen får vi genom våra kunder. Den kostar inget och ger det bästa resultatet. 

Hur har ni hanterat konkurrensen på marknaden, och att stå ut från liknande e-handlare? 

Konkurrensen har verkligen hårdnat de senaste 5 åren och idag finns flera butiker som har samma eller liknande affärsidé. Dessutom så har de största e-handelsföretagen börjat sälja flera av de produkter som vi tidigare var ensamma om att marknadsföra i vår butik. Vi har arbetat mycket med nyhetsbrev, sociala medier och en snabb och serviceinriktad kundtjänst som verkligen gör kunderna nöjda. Vi har också genom åren byggt upp en viss “trust” och varit mycket måna om kundrelationen och göra kunden nöjd. Det gör att kunder handlar av oss igen eftersom de vet att vi inte säljer vilka artiklar som helst, utan bra saker som vi själva kan stå för.

Vilka är de största fördelarna med att driva en webshop? 

Helt klart friheten att vara sin egen chef och styra sin egen tid. Det är svårt att bli rik på en webshop, men den frihet som arbetet ger, betyder många gånger mer än en hög lön. Man har hela tiden arbetet på fickan i sin mobil och kan sköta webshopen var man än befinner sig i världen. Det finns inget bättre jobb.

Hur har ni använt feedback från kunder och besökare i webshopen för att förbättra butiken och kundupplevelsen? 

Vi får jättemycket fin och bra feedback från våra kunder, men tyvärr har vi varit dåliga på att visa upp detta i vår butik. Det är något som vi borde bli bättre på och marknadsföra mot nya kunder.

Vilket abonnemang hos oss använder ni och varför? 

Vi kör med abonnemanget PLUS. Det har vi haft nästan alla år. Vi har inte haft något nytta av PRO eftersom vi inte har kopplingar mot affärssystem.

Vilka funktioner/integrationer är viktiga för er? 

Möjligheten att använda samma admin och artikelregister för flera olika webshoppar på olika språk. Det hade varit för svårt att administrera flera butiker om de olika språken hade legat i olika adminsystem.

Vilka framtidsplaner har ni för er webshop? 

På sikt behöver vi göra en ansiktslyftning av butiken eftersom det var några år sedan som vi uppdaterade designen.

Vilka tips skulle du ge till andra som funderar på att starta en webshop? 

Tänk långsiktigt och var uthållig. Räkna med att det tar minst 5 år att bygga upp en webshop som börjar generera vinst. Gör så mycket som möjligt av arbetet själv i början för att hålla nere kostnaderna. Arbeta aktivt med SEO, det lönar sig i längden. Läs på om SEO och gör jobbet själv, det blir oftast både bättre och billigare, avslutar Niclas.

Besök Ekokul
Klicka här och starta din webshop - Gratis demo!

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.