Få återkommande kunder till din webshop

Art. no. 140014490 24 Apr 2025

Få återkommande kunder till din webshop
Få återkommande kunder till din webshop

Oavsett om du är ny på e-handel eller har hållit på med det i flera år är det alltid svårt att få konverteringar. Med det ständigt föränderliga konsumentlandskapet och marknadsföringsstrategierna är det svårt att vinna denna oändliga kamp om kunderna.

Visste du att ungefär 69% av de som e-handlar överger sin kundkorg innan de kommer till kassan? Vi har sammanställt några bra tips som hjälper dig att få fler återkommande kunder i din webshop.

  1. Förbättra din kundservice
    Supportsystem hjälper dig att effektivt kommunicera med dina kunder och ge dem rätt nivå av support. Ett supportsystem kan hjälpa både före och efter försäljning genom att göra det möjligt för dig, eller dina anställda, att tydligt kommunicera med kunden.

    Att ha en livechatt eller helpdesk-verktyg tillgängligt kan förvandla en kundfråga till ett faktiskt köp eller ett klagomål till en lösning. Oavsett om de kommer via din webshop, via e-post eller sociala medier. Väldigt ofta kan ett snabbt och bra hanterat problem förvandla en missnöjd kund till en lojal, återkommande kund. Du får också ovärderlig feedback direkt från kund som kan hjälpa dig att förbättra dina produkter och din övergripande shoppingupplevelse.

  2. Erbjud ett lojalitetsprogram
    Belöna kunder för deras lojalitet. Det kan vara ett medlemskap eller en rabattkod när dina kunder kommer tillbaka och köper dina produkter. Hämta inspiration från e-handelsjättarna när det kommer till poängsystem och liknande. Kanske är det så enkelt att dina kunder på något sätt ska belönas vid deras andra köp i din butik eller efter att de handlat varor/tjänster för ett visst belopp.

    *Detta kan uppnås genom att manuellt sätta upp olika rabatterna för kunderna. Läs mer här.

  3. Säkerställ en fantastisk upplevelse för kunderna vid deras besök
    Utgå från att ingen egentligen behöver det du säljer. På lite över 25 år har vi gått från en ekonomi baserad på bristen på varor och tjänster till en ekonomi som erbjuder ett ofattbart överflöd. Det finns väldigt få produkter du kan sälja som inte redan säljs någon annanstans.

    Fokusera istället på hur du säljer det du säljer. Skilj din kundupplevelse från dina konkurrenters och öka chansen för att de kommer tillbaka! Produkter kommer och går, men det kommer alltid att finnas en marknad för verkligt anmärkningsvärda upplevelser.

  4. Minska risken för att kundvagnen överges
    Skicka ut mejl om kunden lämnar kundvagnen utan att fullfölja sitt köp! För att om hen väljer att läsa det mejlet visar statistik att hen tenderar att spendera 55 % mer än vad den ursprungliga kundvagnen var värd. Snacka om bra marknadsföring!

    Kom ihåg att dem här mejlen går till kunder som redan har en viss kännedom om ditt varumärke. De vet redan att ditt varumärke är bra, så påminn dem om varför de kan lita på dig. 

  5. Skicka nyhetsbrev/använd e-postmarknadsföring
    Du kan använda e-postmarknadsföring för att knuffa befintliga kunder i rätt riktning, och få dem att upprepa ett köp. Genom att skicka personliga meddelanden kan du nå personer som har övergett sin varukorg eller som har köpt förbrukningsvaror.

    Tidigare kunder har redan visat ett visst intresse för ditt varumärkes produkter, så det finns en god chans att de kan uppmuntras att köpa igen. Regelbundna e-mejl är också ett utmärkt sätt att hålla ditt varumärke högst upp i kundernas medvetande, visa upp nya produkter, marknadsföra reor och erbjuda exklusiva rabatter – allt detta kan hjälpa till att öka försäljningen.

  6. Lär av feedback
    Vårt sista tips är att lyssna på dina kunder. Ge dem en chans och många kommer att vara brutalt ärliga och berätta exakt vad de älskar, och vad de inte älskar. Gör det enkelt att ge recensioner på flera kanaler.

    Samla recensioner på sociala medier och be om en recension efter varje köp via e-post. Du kan skicka ett tackmejl och inkludera en kort undersökning eller ett enkelt rankningssystem. Du kan sedan använda den insamlade informationen för att skicka personliga erbjudanden. Kom ihåg att återvändande kunder spenderar mer om de litar på ditt varumärke.

    Se även användandet  av dina kuponger som feedback – du kan se vilka kampanjer som fungerar bäst och justera därefter.

    Återkommande kunder är en värdefull resurs för alla e-handelsföretag. Medan du anstränger dig för att få in nya kunder, bör du också fokusera på att få återkommande köp från dina befintliga kunder.

Bonustips!
Att ha återkommande kunder i din webshop är fantastiskt! Men hur kan man säkerställa att de köper från dig? Låt oss snabbt titta på några steg för hur du framgångsrikt driver återkommande köp från dina e-handelskunder:

  • Samla in data..
  • Skapa kundsegment utifrån beteendemönster
  • Bygg kategorigrupper för produktrekommendationer.
  • Implementera maskininlärning.
  • Använd retargeting-annonser. Läs mer hos Facebook

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.