Formidabel och SkapaiLund kombinerar fysisk butik och e-handel

Art. no. 216462985 24 Apr 2025

Inger har många järn i elden och har sedan 2013 bedrivit framgångsrik e-handel med Abicart. I den här intervjun berättar hon mer om att kombinera en fysisk butik med webshop, utmaningar med e-handel och tips för att komma igång att sälja online.

Inger driver den fysiska butiken Formidabel med tillhörande webshop på formidabel.nu. "Vår produktportfölj består huvudsakligen av silver- och stålsmycken, främst från svenska och danska varumärken", berättar Inger. "På SkapaiLund.se säljer vi även material för att tillverka egna smycken."

 

Inger lanserade först sin onlineverksamhet på Tradera 2008, innan hon insåg behovet av en egen webbplats. Det ledde till lanseringen av SkapaiLund som en egen e-handel 2011. Under 2013 bytte Inger leverantör till Abicart, tidigare känt som Textalk, och en ny era tog vid för hennes e-handel.

 

"Att ha en egen webbplats var avgörande", förklarar Inger. "Abicart gjorde det enkelt för oss att komma igång till en relativt låg kostnad, och dessutom med tydlighet kring vad som ingår i olika paket. Dessutom har deras support varit bra och trevlig."

 

Onlineförsäljningen för båda butikerna har ökat stadigt sedan starten. Men det var under pandemin 2020 som företaget verkligen tog fart. "När vi implementerade lagersynk i mitten av 2021 ökade vår försäljning på Formidabel med över 300%", säger Inger.

 

Trots framgången online har Formidabel och SkapaiLund hållit kvar vid sina rötter och säljer endast sina produkter inom Sverige. "Jag tror stenhårt på en kombination av digital och fysisk handel", betonar Inger.

 

Utmaningar är en naturlig del av affärslandskapet, och Inger medger att det finns flera aspekter av e-handel som kan vara svåra. "Det tekniska är en stor utmaning för mig som en 60-talist," erkänner hon. "Fraktkostnader och prissättning är också en utmaning. Jag försöker lära mig så mycket jag kan genom att läsa, lyssna på webinarier och poddar."

 

Företaget använder en kombination av olika medier inom digital marknadsföring för att driva sin webshop. "Vi använder Facebook-annonser och Google-annonsering, och vi är också aktiva på sociala medier som Instagram och TikTok," avslöjar Inger.

 

Inger ser fram emot framtida tillväxt och expansion. "Just nu är fokus på de två butikerna jag har, men det hade varit roligt att starta en tredje i framtiden", säger Inger med ett leende.

 

Hon betonar också vikten av att lyssna på kundfeedback och anpassa sig efter kundernas behov. "Vi arbetar ständigt med att förbättra vårt bildmaterial, göra våra produktbeskrivningar så tydliga som möjligt och förenkla beställningsprocessen. Kundfeedback är avgörande för att vi ska kunna förbättra både butiken och kundupplevelsen", förklarar hon.

 

När det kommer till det tekniska bakom webshoppen berättar Inger att hon använder Abicart PRO, eftersom det ger henne möjlighet att hantera flera butiker. "Funktioner och integrationer som kopplingen till MoreFlo för synk till kassasystemet är viktiga för oss", tillägger hon.

 

Så, vad skulle Inger dela för tips till någon som överväger att starta en webshop? "Kom igång, vänta inte! Börja med en plattform så att du kan få hjälp och stöd. Ha koll på dina kostnader och var noga med att det är lönsamt. Arbeta med det organiska sökresultatet och ha tålamod - Rom byggdes inte på en dag!" avslutar Inger.

Besök Formidabel
Besök SkapaiLund

Klicka här och starta din webshop - Gratis demo!

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.