Från hobby till heltid – idag lever Matilda på sin e-handel

Art. no. 117764394 24 Apr 2025

En längtan efter att få styra sin egen tid

Drömmer du också om att kunna leva på din hobby? Med sin webshop Organic Knitters gör Matilda Kruse precis det. Abicart fick en pratstund med henne där hon berättar om hur allt startade, varför hon även öppnat en fysisk butik och vad hennes recept på framgång är.

Matilda Kruse, grundare av Organic Knitters.
Matilda är 35 år och bor i Mariestad med sin sambo och två hundar. Idén till hennes e-handel kläcktes genom intresset för att sticka. Hon stickade mycket på fritiden och kände att hon saknade den kreativa delen i sitt dagtidsjobb. Med viljan av att lära sig något nytt kryddat med en stor portion nyfikenhet provade hon att öppna en webshop.

Jag hade en längtan efter att få styra min egen tid och starta upp något där jag fick förverkliga mina egna idéer. I början hade jag ingen tydlig målsättning men eftersom det var roligt och företaget växte sakta men säkert har jag valt att fortsätta, säger Matilda.

Resultatet blev Organic Knitters vilket Matilda själv beskriver som en webbutik och numera även fysisk butik med noga utvalda garner i naturmaterial, varav en stor andel är miljöcertifierade garner.

Från kartonger i lägenheten till fysisk butik

I dag arbetar hon heltid med sin butik och försörjer sig på verksamheten. Hon driver det hela på egen hand med god hjälp och stöd från sin familj. 

 

Första åren arbetade jag heltid inom Socialtjänsten samtidigt som jag startade upp företaget på kvällar och helger. Därefter gick jag ner till deltid och för några år sedan valde jag att säga upp mig och satsa helt på företaget, berättar Matilda.

Under hösten 2020 tog hon nästa steg och öppnade en fysisk butik. Dels tack vare att det började bli trångt med alla kartonger i lägenheten och dels för att det började bli ensamt att arbeta hemifrån.

I början var lagret litet och rymdes i ett par kartonger i ett extra rum i lägenheten. Lagret växte och växte och tillslut tog det upp samtliga hemmets garderober och förvaringsutrymmen. Så hade jag det fram till september förra året då jag äntligen skrev på kontrakt för en butikslokal. Lagerutrymmet är fortfarande litet men mycket ryms på hyllorna i själva butiksdelen.

Det är dock tack vare e-handeln som verksamheten går runt, den fysiska butiken har hon inte enbart för att öka lönsamheten.

 

Nej, precis. Att valet föll på just en butikslokal, i stället för exempelvis ett externt lager, var för att jag ville ha en trivsam arbetsplats att gå till och för att få träffa kunder på dagarna. Det började bli ensamt att jobba hemifrån! Det är dock webbutiken som bär min verksamhet, då Mariestad är en liten stad så räcker inte kundunderlaget för en så nischad garnbutik som Organic Knitters. Jag har trogna kunder i hela landet och flera av dem har besökt den fysiska butiken redan. Jag hoppas att ännu fler hittar hit när restriktionerna lättar och vi kan röra oss mer igen, säger hon.

Skyltfönster till Organic Knitters fysiska butik.

Knit-alongs har gett bra spridning

Även om Matilda ödmjukt nog har svårt att prata framgång om sin verksamhet kan hon ändå hålla med om att hon lyckats bra och kommit en bit på vägen.

 

Jo, såklart. Ett av mina stora mål har varit att kunna arbeta heltid och försörja mig på företaget, där är jag faktiskt nu! Nyckeln har varit att låta det ta tid, att sakta men säkert bygga upp en kundkrets med många nöjda och återkommande kunder.

En del i framgången menar hon är hennes arbete med sociala medier – och så trogna kunder förstås.

 

En stor nyckel har varit att jobba med att engagera kunderna i aktiviteter, så kallade knit-alongs, som ägt rum i sociala medier och som gett ytterligare spridning av mina mönster och mitt varumärke. Mina kunder är fantastiska! Jag får i princip aldrig några klagomål och har väldigt få returer. Jag är noga med att alltid ha ett vänligt och serviceinriktat bemötande i alla kundkontakter. Någonstans läste jag tipset att se varje kundkontakt som en chans till att bygga förtroende och skapa personlig kontakt. Det har jag tagit med mig.

Hur gör du för att sticka ut och nå fram till kunderna?

 

Jag är personlig i min kommunikation via sociala medier och i mitt månadsbrev till kunderna. Organic Knitters är ju inte bara ett varumärke och en butik, det är också till stor del jag själv, personen bakom.

Matildas tre bästa tips för att lyckas

Vi bad Matilda att lämna några tips till dig som kanske också funderar på att förverkliga din idé och starta upp en e-handel:

  1. Välj ett område som du brinner för, där du ständigt har möjlighet att förnya dig och utvecklas.
  2. Anpassa och bygg upp verksamheten efter hur du vill att din arbetssituation ska se ut. Är det exempelvis viktigt att kunna jobba hemifrån? Använd ett externt lager. Är det viktigare att träffa dina anställda eller kunder? Välj en annan lösning.
  3. Satsa allt när det kommer till kundservice! Och försök skapa engagemang bland kunderna. Det ger inte bara mer försäljning utan också mycket tillbaka i form av positiv feedback.

Slutligen – hur ser du på framtiden? Vad är målet?

 

Målet just nu är att kunna frigöra mer av min tid till mönsterdesign, marknadsföring och att fortsätta utveckla varumärket. En förhoppning är att tids nog kunna anställa en person som kan hjälpa till med mycket av de praktiska bitarna, att packa ordrar och hjälpa kunder i butiken med mera. Samtidigt väntar vi vårt första barn och en stor utmaning den närmsta tiden kommer vara att kombinera företagandet med föräldraledighet och familjeliv.

Vi tackar Matilda för pratstunden och önskar henne stort lycka till både med affärerna och tillskottet i familjen! Om du är nyfiken på Organic Knitters kan du besöka deras webb här.

Garnflätor i olika färgglada kulörer.

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.