Manuell hantering av spårningnummer (Inloggad kund >> Mina sidor >> Orderhistorik)

Art. no. 216070585

No alt text available

Här kan du läsa mer om hur funktionen "Spåra försändelse" för inloggade kunder fungerar.

Inloggade kunder kan spåra sina paket, förutsatt att ordern har transportör och spåningsnummer på beställningssidan i admin. Detta kan du lägga in manuellt eller få in automatiskt om du har automatisk fraktbokning. I denna artikel går vi igenom hur du lägger in spårningsnumret om du bokar transporten för dina paket manuellt.

När en ordern exporteras till t.ex. Postnord eller nShift för automatisk fraktbokning skickas spåningsnumret tillbaka in i Abicart. När ordern sedan markeras som skickad kommer spårningsnumret skickas till kunden via leveransbekräftelsen (om du har leveransbekräftelse aktiverat - Inställningar >> Dokument- och e-postinnehåll)
"Spåra försändelse" gör det möjligt för dig att dela spårningsnumret med dina kunder även om du bokar transport manuellt med externt system (Plattform som vi ej har integration till).

Så här går det till:

En kund som vill handla skapar ett konto i butiken / loggar in på befintligt konto. Kund lägger en beställning. Du hanterar ordern:

I admin

1) Redigera leveransmetod eller 2) Stäm av att ordern har rätt leveransmetod

3) Skapa sändning

Därefter lägger du över ordern manuellt i din transportörs system. När transporten är bokad kopierar du dess spårningsnummer och tar med det tillbaka till Abicart.

(Om du har nShift integrationen med inställning "lagrad" går inte spårningsnumret tillbaka till Abicart, så det kan du hämta och lägga in på samma sätt som om du bokar via externt system). 

4) Klicka på pennan för att redigera försändelsen:

5) Ange transportleverantör

6) Ange spårningsnummer

7) Spara

Nu kan du markera ordern som skickad. Då får kund en leveransbekräftelse (se tips nedan).

Tips!

Inställningar >> Dokument- och e-postinnehåll
Här kan du aktivera "Skicka leveransbekräftelse [..] och skriva en vägledande text som uppmanar kund att logga med sitt kundinlogg >> gå till orderhistorik för att hitta sitt spårningsnummer.

Kund loggar in:

8) Nu när spårningsnumret är inlagt kan kund logga in på "Mina sidor" igen:

Logga in >> Kicka på användarnamnet för att gå till "Mina sidor" >> Gå till orderhistorik >> Scrolla ner till Leveransmetod och klicka på "Spåra försändelse". Kund länkas då vidare till transportören du angivit på ordern och transportören söker automatiskt efter angivet spårningsnummer.

 

Abicart - Boka en demo
Vill du se hur du kan använda Abicart för din försäljning både online och lokalt i butik? Boka en demo Prova själv!

© Textalk

We use DeepL and ChatGPT for translations. Occasional imprecisions may occur.